Als je kind weinig vriendjes

Als ouder wil je niets liever dan dat je kind lachend en met veel vriendjes door het leven gaat. Natuurlijk is er geen probleem als je kind helemaal tevreden is met weinig vriendjes. Maar als je kind niet happy is en graag meer vriendjes wil, dan is het goed om hier meteen mee aan de slag te gaan.

7 tips om vriendjes te maken

1. Geef voorbeelden van periodes in je eigen leven waarin je meer vrienden had willen hebben.

Vertel hoe je dat toen hebt aangepakt. Zo weet je kind dat hij/zij echt niet de enige is.

2. Probeer goed inzicht te krijgen in de situatie door vragen te stellen als:

• Wie zijn je vrienden?
  • Waarom zou je meer vrienden willen?
  • Hoe zouden we dit kunnen aanpakken?

3. Bespreek samen met uw kind wat een vriendschap inhoudt.

Bedenk samen wat voor soort vriendjes goed bij je kind passen. Bedenk een plan hoe je nieuwe vrienden kan maken en wat hij/zij zou kunnen zeggen. Dit kan je oefenen in rollenspellen.

4. Creer oefensituaties.

Ga bijvoorbeeld naar een park, speeltuin of zwembad en bekijk vanaf een afstandje hoe je kind met nieuwe kinderen contact maakt. Bespreek daarna of het een iemand is waarmee je kind vaker mee zou willen spelen of niet. Want een nieuw contact kan enorm tegenvallen. Maak vervolgens een plan hoe je kind dit kan aanpakken.

5.Als iets niet niet direct lukt, is dat helemaal niet erg!

Bedenk dan samen een nieuw plan. Doe dit net zo lang totdat uw kind een aanpak heeft gevonden die wel bij hem of haar werkt.

6. Onderzoek samen met je kind waar zijn of haar talent ligt.

Bekijk samen welke teamsport, knutselclub, musicalclub of scouting aansluit bij wat je kind leuk vinden. Zo is je kind omringd met kinderen die dezelfde passie delen, waardoor vriendschappen makkelijker ontstaan.

7. Richt zelf een club op met een echt clubhuis in jullie achtertuin.

We weten allemaal dat een club verbindt en dat daar iets magisch omheen hangt. Kortom, een mooie gelegenheid om nieuwe vrienden te maken.