Als je kind weinig zelfvertrouwen heeft

Als ouder wil je niets liever dan dat je kind lekker in zijn vel zit. Maar juist als je kind weinig vertrouwen heeft, is het lastig om hem of haar dat duwtje in de rug te geven dat hij/zij nodig heeft. Oplossingen zijn er meer dan genoeg. Met de volgende tips kan je jouw kind op weg helpen naar meer zelfvertrouwen.

7 tips om samen met je kind te werken aan zijn/haar zelfvertrouwen

1. Geef voorbeelden uit je leven waarin je zelf wel eens onzeker was.
Zo weet je kind dat hij/zij echt niet de enige is, maar dat het heel normaal is.

2. Probeer goed inzicht te krijgen in de situatie.
Stel vragen als: ‘In welke situatie voelde je je onzeker? Wat dacht je op dat moment? Wat deed je in zo’n situatie?’

3. ga samen met je kind na wat het allerergste is wat er kan gebeuren in lastige situaties.
Zo kom je samen tot de conclusie dat het allemaal reuze meevalt.

4. Leg je kind uit hoe je je gevoel de baas kunt worden.
Je gedachten bepalen je gevoel, je gevoel bepaald je gedrag en je gedrag heeft een gevolg (bijv.: hoe anderen op jou reageren). Dus je kan je gevoel veranderen door je gedachten te veranderen. Want, je bepaald zelf wat je denkt. En je weet niet weet wat andere mensen denken, dus kan je het beste uitgaan van een positieve gedachte.

5. Onderzoek samen met je kind waar hij/zij goed in is en wat hij leuk zou vinden om aan deel te nemen.
Hierbij kan je denken aan een sport, een knutsel of musicalclub, de scouting of een andere hobbyclub.

6. Maak samen met je kind een ‘Trots’ boekje.
Schijf hierin iedere dag samen met je kind in op waar hij/zij die dag het meeste trots op was. Zo werk je samen aan een positief zelfbeeld.

7. Vraag of andere volwassenen je kind complimenten willen geven op de gebieden waar hij of zij onzeker over is.
Denk hierbij aan de gymleraar of de buurvrouw.

Wat een kamp van De Ster voor je kind kan betekenen

Een kamp van Stichting De Ster is een onvergetelijke vakantieweek voor kinderen en jongeren. Er zijn zes verschillende kampen, voor diverse leeftijdsgroepen en met diverse thema’s. In een week vol positiviteit en leuke activiteiten gaan zij aan de slag met thema’s als zelfvertrouwen en vrienden maken. Voor pesten en gepest worden is op onze kampen bijzonder veel aandacht. Door de persoonlijke begeleiding en de positieve en veilige omgeving die een kamp van De Ster biedt, krijgen kinderen en jongeren de ruimte om te experimenteren met oplossingen en nieuw gedrag. Tijdens deze week leren en groeien ze.

Stichting De Ster is al 15 jaar expert op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en organiseert vakantiekampen waar leren en plezier maken hand in hand gaan. De unieke aanpak van De Ster is wetenschappelijk bewezen effectief en vooral ontzettend leuk.

Ontdek hier wat de unieke kampen van De Ster nog meer voor je kind kunnen betekenen.

Vragen? Neem contact met ons op via 020-4281230 of info@stichtingdester.nl