zelfvertrouwen kinderen

Aandacht voor gebrek aan zelfvertrouwen onder (jonge) kinderen

Amsterdam,  23 januari 2017 - Nieuw onderzoek toont aan dat gebrek aan zelfvertrouwen bij (jonge) kinderen nog steeds veel voorkomt. Van de 1020 ondervraagde kinderen gaf 37% aan dat ze wisselend last hebben van gebrek aan zelfvertrouwen. Van deze groep geven de ouders aan dat 10% heel veel last heeft van gebrek aan zelfvertrouwen in het dagelijks functioneren. Opvallend is dat de cijfers geen verschil in gebrek aan zelfvertrouwen laten zien tussen jongens en meisjes. Dit beeld komt overeen met onderzoek onder iets oudere kinderen en wijkt dus af van het heersende idee dat meisjes over het algemeen meer onzeker zijn dan jongens.
Cartoon Network start vandaag een campagne om aandacht te vragen voor gebrek aan zelfvertrouwen bij kinderen. Daarnaast tracht de campagne kinderen te stimuleren hun eigen kracht te ontdekken. De campagne behelst een tv programma en bijbehorend online platform, www.powerpuffyourself.com. De speciale krachten van de Powerpuff girls moeten kinderen aanspreken op hun eigen unieke talenten en krachten.
Stichting De Ster is in Nederland deskundig partner van de campagne. Deze stichting gelooft in een positieve aanpak waar plezier, vriendschap en persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaan. “Ieder kind heeft recht op zelfvertrouwen. Gebrek aan zelfvertrouwen bij kinderen kan tal van oorzaken hebben. Tijdens onze vakantiekampen versterken wij kinderen. Ze leren zichzelf beter kennen, maken nieuwe vriendjes, en maken vooral veel plezier. Een formule die werkt“ aldus Fleur Termijtelen, directeur van De Ster. “Wij hopen dat de campagne gebrek aan zelfvertrouwen onder jongens en meisjes meer bespreekbaar maakt, want dat is hoognodig!”.

-Door Chulah Berkowitz