De volle agenda van mijn kind

Drie keer per week voetballen, zwemles, school en de buitenschoolse opvang. Onze kinderen hebben het maar druk.

De agenda's van onze kinderen zijn overvol. Iedere activiteit is leuk en leerzaam. Kinderen leren samenwerken, omgaan met tegenslagen en overwinningen etc. Maar zo hebben ze wel een erg druk programma. Net als volwassenen hebben kinderen de tijd nodig om juist die dingen te doen waar je op dat moment zin in hebt, zoals een boek lezen, buiten spelen of even lekker helemaal niets doen. Simpelweg omdat ieder mens, jong en oud, de tijd nodig heeft om alles wat je die dag hebt meegemaakt te verwerken. Op moment dat deze tijd er niet is kan een kind overprikkeld raken. Ook is vrije tijd belangrijk om je eigen talenten te ontdekken en op eigen tempo uit te bouwen. Op moment dat hier geen tijd voor is, ontdekt je kind deze misschien wel nooit. Misschien schuilt er wel een Picasso, Willie Wortel of een bijzonder sociaal mens in hem en ontwikkeld hij/zij deze niet simpelweg omdat er geen tijd voor was!

Vergeet niet de tijd te nemen om eens goed naar je kind te kijken en te luisteren

Doordat we in een tijd leven waarin we onze kinderen alle kansen willen geven om zich te ontwikkelen tot een rijk stabiel persoon. Kan je als ouder in een situatie terecht komen waarin je jezelf als chauffeur door het leven ziet gaan, enkel om je kind alle kansen te geven die jij kan bedenken. Maar vergeet niet tussen al dat chauffeuren door eens de tijd te nemen om achterom te kijken naar je kind. Waar heeft hij/zij nu echt behoefte aan? Wat speelt er in zijn/haar leven? Waar geniet hij/zij echt van? En geef dan je kind de tijd, de vrije tijd, om hier lekker zelf mee aan de slag te gaan! Door die ‘vrije tijd’ geef je een kind de kans om kind te zijn en zich te ontwikkelen tot een rijk en stabiel persoon!