Jarig zijn in de zomer is niet altijd een feest

Jarig zijn is een feest. We weten allemaal van vroeger wat een fantastische dag het was: Je verjaardag! Helemaal zenuwachtig kwam je beneden in een versierde keuken. Met je mooiste kleren aan vertrok je naar school. Daar kreeg je een muts op. Je mocht trakteren. Je stoel was versierd. Er werd gezongen. Je kreeg heel veel cadeaus. Maar het hoogtepunt was toch jouw eigen verjaardagspartijtje.

Kortom: je verjaardag is een dag waarop het even om jouw draait en je als kind voelt hoe blij je familie, je vrienden en je leraar met jou zijn. Het is een jaarlijks terugkerend moment dat goed is voor je zelfvertrouwen. Maar wat als een kind in de zomer jarig is en iedereen op vakantie is.

Het allerbelangrijkste is dat de verjaardag, ondanks het feit dat deze midden in de vakantie valt, ECHT gevierd wordt. ‘Het verjaardagspartijtje en het trakteren’ kan je vervolgens altijd op een vast tijdstip gedurende het schooljaar te laten terugkeren, net voor of na de de vakantie.

De eerste periode na de zomervakantie, is spannend. De kinderen moeten weer wennen aan de vaste structuur. Ze moeten vroeg op, opletten in de klas, goede cijfers halen en vroeg naar bed. Daarnaast hebben ze elkaar een tijd niet gezien. Hetgeen gepaard kan gaan met twijfels als: vindt iedereen me nog net zo leuk als vorig jaar, hoe zal mijn nieuwe leraar zijn, ga ik goede punten halen etc.. Een verjaardagspartijtje, kan naast dat het leuk is ook zorgen voor extra stress. Wie ga ik uitnodigen? Vinden ze het wel leuk?

Daarentegen zijn de laatste weken voor de zomervakantie juist reuze gezellig. Je kind is gewend aan de vaste structuur, weet wie haar vrienden zijn, heeft een band opgebouwd met de leerkracht. En de vakantie is in zicht. Kortom een prachtig moment om de verjaardag van Jaenine uitbundig te vieren en tevens de vakantie goed in te luiden, met een verjaardagspartijtje!