nationale-opschoondag-11-tips-schoonmaken-met-kinderen

Nationale Opschoondag 11 tips: hoe je schoonmaken met je kinderen leuk kan maken!

Vele handen maken licht werk. Dat geldt natuurlijk ook voor schoonmaken. Omdat het vandaag de Nationale Opschoondag is hebben we 11 tips voor jullie opgesteld: “Hoe maak je schoonmaken met je kinderen nu echt gezellig?” Op kamp moet er uiteraard ook schoongemaakt worden en daar hebben we inmiddels een paar leuke trucjes voor bedacht die jullie thuis ook eens kunnen uitproberen!

1. Lexie en Nicole van de schoonmaakcontrole

Op de een na laatste dag van kamp komen de typetjes Lexie en Nicole altijd langs. Iets waar zij écht niet tegen kunnen: stof, stank en troep! Iets wat zij héél fijn vinden: orde, lekkere geurtjes, snelheid en vooral géén stof. Kortom snel alles spik en span schoon! De meest opgeruimde, lekker ruikende kamer krijgt natuurlijk een super vette prijs!

Wij hebben gemerkt dat als er een fantasieverhaal verzonnen wordt, waarin typetjes de hoofdrol spelen tijdens het opruimen en hiermee aangesloten wordt bij de belevingswereld van kinderen, het opruimen ineens een stuk sneller gaat, en vooral als er een wedstrijdelement in zit! Probeer dit ook eens thuis! Bijvoorbeeld degene die het eerst zijn kamer heeft opgeruimd mag beslissen welke film er gekeken wordt ‘s avonds.

2. Schaatsen

Wij zijn van mening dat schaatsen het hele jaar door kan, en bovendien een effectieve opruimstrategie is ;) Nu vraag je je natuurlijk af: “Maar hoe dan?” Maak met elastiekjes schuursponsjes of vaatdoekjes vast aan je schoenen. Giet wat water en schuim over de tegelvloer en schaats samen met je kind door de wc of badkamer! Plezier gegarandeerd!

3. Corfeesten

Op kamp corveeën we niet, maar corfeesten we! Corfeesten is corveeën op een feestelijke manier. Muziekje, schuimparty, wedstrijdjes en stiekem wat lekkers. Wanneer de muziek aanstaat was je af, wanneer de muziek uitgaat mag je zoveel mogelijk sop gooien! Dit kan natuurlijk ook tijdens het opruimen: wanneer de muziek aanstaat ruim je als een gek op, wanneer de muziek uitgaat sta je zo stil als een standbeeld!

4. De stofzuiger over het veld

Deze tip is handig wanneer je met de hele buurt bijvoorbeeld een pleintje of grasveldje gaat opruimen. Samen hand in hand in een lange rij over het veld. Als je een propje tegenkomt pak je deze snel op, geef je deze door aan degene met de vuilniszak en hij of zij stopt het propje in de vuilniszak. Het draait allemaal om samenwerking! Dit spel kan ook gespeeld worden in teams. Hier staat ook weer een beloning tegenover: elk team krijgt voor ieder propje bijvoorbeeld een spekje.

5. Raadsel

Bij iedere klus die gedaan moet worden hoort een woord of letter. Wanneer de kinderen de klus af hebben krijgen ze het codewoord of de codeletter. Op die manier kunnen ze aan het einde van alle klussen een zin of woord raden, zoals: “Vanavond gaan we pannenkoeken eten omdat je zo goed je best hebt gedaan!”

6. Dobbelen

Ieder getal op de dobbelsteen staat voor een bepaalde klus, bijvoorbeeld 1 = stofzuigen, 2 = speelgoed opruimen, 3 = kleding opruimen, 4 = dweilen, 5 = afwas doen, 6 = jij bedenkt zelf een klusje. Daarna mag je kind nogmaals dobbelen en staan de cijfers voor bijvoorbeeld het aantal minuten dat je kind moet opruimen.

7. Schoonmaak parcour

Maak met pijlen (getekend op papier) op de grond een spannend en leuk parcour. Dit is de route die je kind moet volgen met bijvoorbeeld de stofzuiger of de dweil in een zo snel mogelijke tijd!

8. Memory

Leg alle gewassen sokken -binnenstebuiten- op de tafel en speel memory met je kind. Zoek in een zo snel mogelijke tijd alle paren bij elkaar!

9. Was-race

Ready, set, go! Roep een kleur, blaas op je fluitje en de race kan beginnen! De kinderen rennen naar hun kamer. Degene die het eerst terugkomt met alle vuile kleren in de gevraagde kleur wint. Een leuke manier om kleuren te sorteren!

10. Eigen commercial

Op ons Stay Strong kamp staat een film maken centraal. Dit kan natuurlijk ook tijdens het opruimen en schoonmaken. Start met filmen en maak samen met je kind jullie eigen schoonmaak-commercial. Trek een mooie outfit aan en maak mooie actie-shots. Je kids ruimen niet alleen op, maar hebben ook nog eens plezier! En ze kunnen dit naderhand nog bekijken, zodat ze niet vergeten hoe leuk opruimen ook alweer kan zijn!

11. Geef dat bord maar door!

Op kamp wordt er veel gezongen. Zo ook bij het afruimen van iedere maaltijd. Alle vieze borden, bekers, bestek, potten pindakaas, bakken yoghurt en noem maar op worden doorgegeven naar het einde van de tafel. En je zou het niet verwachten met zo’n grote groep kinderen en begeleiders, maar binnen 5 minuten is de tafel leeg!!! Zingen en samenwerking is de gouden tip. “Geeeef dat bord maar door, geef dat bord maar door! Allemaaaal niet vergeten hoor!”