complimenten challenge

POSITIEF GELUID TE HOREN TEGEN ONLINE PESTEN

Amsterdam 19 september 2017  - Gisteren is online een Complimenten Challenge gestart waarbij mensen worden uitgedaagd om via een filmpje een compliment te geven aan een ander. De aanleiding van deze Challenge is de week tegen pesten die dit jaar in het kader staat van online pesten. Online iemand afkraken, uit de Whatsgroep gooien, of op andere manieren buitensluiten gebeurt tegenwoordig op vrij grote schaal. Volgens het CBS is het totaal aantal online gepeste mensen sinds 2012 nauwelijks verminderd. In totaal wordt 8% van de jongeren in Nederland gepest. De groep van 15 tot 18-jarigen is daarbij het vaakst slachtoffer.

De Challenge is een initiatief van Stichting De Ster dat vakantiekampen organiseert voor kinderen die worstelen met zelfvertrouwen onder andere doordat ze gepest worden of zelf pesten. In de laatste jaren is online pesten een steeds meer gehoorde oorzaak bij Stichting De Ster voor kinderen om mee op kamp te gaan. Vaak gaat online pesten dan samen met pesten op het schoolplein.

Directeur Fleur Termijtelen:”Tijdens onze kampen krijgen kinderen tools die je in staat stellen om te gaan met pesters en om te gaan met je neiging tot pesten. Vooral leren we kinderen te begrijpen dat pestgedrag voorkomt uit een gebrek aan inzicht in het zelfvertrouwen van degene die pest. Zowel on - als offline. Online pesten gaat zo makkelijk en het lijkt zo indirect. Mensen kraken eerder iemand af dan dat ze een compliment durven geven. Vandaar dat wij iedereen uitdagen dit wél te doen! Met deze Complimenten Challenge willen we een positief tegengeluid bieden aan online pesten. Dus als je de #complimentenchallenge #geefeenster of #stichtingdester voorbij ziet komen op Facebook, Instagram of Twitter, neem dan vooral de uitdaging aan!”.

Kijk voor een paar filmpjes van de Challenge op: www.facebook.com/StichtingDeSter.