studenten starten met ontwikkeling innovatief lesspakket

Studenten starten met ontwikkeling innovatief lespakket over pesten en onzekerheid

Renee (20), Cherie (26) en Lisa (22) studeren Cultureel Maatschappelijke Vorming (CMV) aan de Hogeschool Utrecht en zijn sinds twee weken veel te vinden op kantoor bij Stichting De Ster. Ze werken met z'n drieën aan een plan om intern begeleiders op basisscholen te bereiken en die in contact te brengen met Stichting De Ster. Daarnaast zullen ze een lespakket ontwikkelen voor kinderen van 8 tot en met 13 jaar om hen meer stil te laten staan bij de gevolgen van onzekerheid en pesten. Het drietal is bij De Ster terecht gekomen door de aspiraties van Renee: “Ik ben altijd al heel geinteresseerd in kind organisaties. Thuis heb ik een pleegbroertje gehad. Hij was 3 jaar en is 9 maanden bij ons gebleven. Vorig jaar in maart is hij naar een ander pleeggezin gegaan. Door zijn verblijf bij ons heb ik heb een sterke drive om het verschil te maken voor een kind”.

De andere twee hebben hun eigen redenen om aan te sluiten bij het idee van Renee om aan de slag te gaan bij Stichting De Ster.
Lisa is zelf gepest op de basisschool: “Daar ben ik heel lang onzeker door geweest. Ik betrek dingen vaak op mezelf. Ik wou dat wij vroeger zoiets hadden gehad als Sterkamp”.
Cherie deed een stage in haar eerste jaar voor kinderen uit gezinnen met maatschappelijk achterstanden: “ Ik heb me er toen voor ingezet dat dat project niet hoefde te stoppen maar dat is mislukt. Toen kwam Renee met De Ster en daar wilde ik meteen voor gaan”.

Momenteel schrijven ze een planvoorstel. Dat moet goedgekeurd worden door de Hogeschool Utrecht. Daarna begint het ‘echte’ werk. Renee:’ We gaan interviews doen met interne begeleiders. Zij zijn goed bekend met kinderen die het wat moeilijker hebben in de klas. IB-ers zijn op scholen gekomen na de transitie naar onderwijs waarbij kinderen met de zogenaamde rugzakjes meer in het regulier onderwijs terechtkomen dan in het speciale onderwijs. Voor een intern begeleider is het erg handig om te weten dat De Ster vakantiekampen bestaan als mogelijkheid voor een kind om op een plezierige manier weerbaarder te worden”.
Lisa: “Het wordt een uitdaging om een goed en innovatief lespakket te ontwikkelen. We zullen in ieder geval wel gebruik maken van de spelvormen die we hebben geleerd in onze opleiding. Cherie:“Hoe het lespakket eruit gaat zien weten we nog niet. Maar ongeveer half mei doen we een pilot met kinderen in een klas. Dus we moeten nog even heel hard aan de bak!”.

-Door Chulah Berkowitz