Tips voor als je kind alcohol drinkt

Hoewel de minimumleeftijd voor alcohol inmiddels 18 jaar is, blijken veel jongeren toch 'stiekem' te drinken. Dit is natuurlijk niet de bedoeling maar het zich afzetten tegen ouders en regels overtreden is iets wat niet vreemd is op deze leeftijd.

De puberteit is een periode waarin kinderen los proberen te komen van hun ouders en dit doen ze o.a. door tegen de regels in te gaan. Zelf hebben ze het gevoel de wereld aan te kunnen, maar hun hersenontwikkeling is nog niet zo volledig dat ze dit ook echt kunnen. Daarom is het belangrijk dat je als ouders informatie blijft geven, zodat ze de keuzes steeds beter zelf kunnen gaan maken. Ook al is jouw regel nog zo logisch en realistisch, een puber kan het er gewoon onmogelijk mee eens zijn. En al zijn ze dat wel, dan zullen ze dat nooit toegeven :)

Geef je puberende kind informatie

Wat je wel kunt doen is uitleg geven over de regels die je stelt. Zo weten wij dat alcohol schadelijk  is voor de hersenen, maar kunnen we niet van een 15-jarige verwachten dat hij dit net zo goed snapt als wij. Leg dit dus uit. Realiseer je ook dat hij vanaf het moment dat hij uit huis gaat toch zal doen wat hij zelf wil dus zorg dat hij tot op dat moment in ieder geval goede informatie krijgt. Geef vooral aan wat de voordelen zijn van het niet meer drinken (dus o.a. gezonde ontwikkeling, goed geheugen, meer energie, grenzen goed aan blijven voelen en geven etc.) en ga niet te lang door op de nadelen van het drinken (dit is namelijk weinig effectief). Het is belangrijk dat je regels stelt, maar veroordeel niet te hard. Pubers kunnen snel het gevoel krijgen dat je hen afkeurt, dus maak duidelijk dat het om zijn drink-gedrag gaat, niet om hem.

Blijf in gesprek

Probeer begrip te hebben voor de keuzes die je kind maakt (“het hoort er bij dat je dingen doet die je vrienden ook doen”), maar geef wel duidelijk aan wat jullie er van vinden (“wij vinden het ongezond, dus hopen dat je het zo min mogelijk/niet doet”). Blijf in gesprek en blijf open staan voor het gesprek. Het laatste wat je wilt is dat je kind iets gaat verzwijgen omdat jullie in zijn/haar ogen alles toch maar afkeuren. En het is niet verkeerd om zelf ook kritisch te kijken naar de hoeveelheid alcohol die je zelf drinkt en ook dit bespreekbaar te maken met je zoon. Want een goed voorbeeld doet volgen.