Tips voor als je kind last van heimwee heeft

Heimwee is een onzettend lastig om mee om te gaan als ouder. Het raakt je enorm om jouw kind verdrietig te zien! Je wilt er dan ook alles aan doen om dat verdriet te voorkomen: dan maar niet uit logeren!

Natuurlijk is nooit uit logeren gaan geen echte optie, want dan blijft het iets engs waar je kind steeds meer tegen op gaat zien. Daarnaast leren kinderen tijdens deze logeerpartijtjes heel veel. Ze leren ze omgaan met andere gewoontes, mensen, eten en omgeving. Je kind zal dan ook enorm trots zijn op moment dat hij/zij een geslaagd logeerpartijtje achter de rug heeft. Een succeservaring die niemand meer kan afpakken! Het goede nieuws is: voor heimwee is een oplossing. Door in kleine stapjes te oefenen en met de juiste aanpak, zal ook jouw kind in de toekomst zin hebben in een leuke logeerpartij!

Kleine stapjes

Het uit logeren gaan kan in kleine stapjes geoefend worden door, eerst een nachtje te slapen bij haar lievelingsopa en oma. Later kunnen de logeerpartijtjes uitgebouwd worden naar logeer weekenden of door te gaan slapen bij mensen die je kind iets minder goed kent. Bouw het langzaam op. Vergeet niet: hoewel dit in eerste instantie zorgt voor de nodige tranen, zal het zelfvertrouwen van jouw kind groeien bij ieder nachtje dat hij/zij uitlogeren is geweest!

De juiste voorbereiding

Natuurlijk zal je kind er alles aan doen om jou als ouder ervan te overtuigen dat het slaappartijtje geen goed idee is. Probeer je als moeder niet te laten verleiden, maar:

1) Bereid je kind voor. Vertel waar hij/zij gaat logeren, wat hij/zij kan verwachten, wat hij/zij kan gaan doen, etc.. Kinderen zijn vaak bang voor het onbekende, zo neem je hun gevoel een beetje weg.
2) Vertel dat het leuk gaat worden en dat jij ervan overtuigd bent dat hij/zij het kan. Maak nooit de afspraak dat je hem/haar op komt halen op moment dat de heimwee te erg wordt. Kinderen zijn slim. Dus ook jouw kind zal dit goed onthouden, waardoor de kans op een succesvolle logeerpartij aanzienlijk verkleind wordt.
3) Neem vertrouwde spullen mee van thuis zoals een knuffel of kussen, wat speelgoed etc..
4) Stop geen verrassingen zoals foto’s of kadotjes in haar koffer. Hierdoor kan het verlangen naar thuis enkel vergroot worden.

De aanpak tijdens heimwee moment:

1. Word niet kwaad en ben niet teleurgesteld als een kind heimwee heeft.
    Hij/zij doet het niet express en kan echt last hebben van buikpijn. Wees begripvol, maar vertel ook dat dit gevoel weer overgaat want daar is ie: De Antiheimwee pil. Bestaat deze? Ja natuurlijk. Pak van te voren een medicijndoosjes en stop daar 3 verschillende kleuren vitamine pillen in. Een placebo met een wonderlijk resultaat! Belangrijk is om deze wonderpil zo geloofwaardig mogelijk te introduceren. ‘De antiheimwee pil heeft al heel veel kinderen geholpen, fijn he! Met deze pil gaat de heimwee vanzelf over. Zoals je ziet zijn er verschillende kleuren. Geel voor een beetje heimwee, oranje voor iets meer heimwee en rood voor veel heimwee. Welke pil heb jij nodig? Zo nu nog een glaasje water en dan over een paar minuten gaat de pil werken en gaat de heimwee vanzelf over.…’

2. Nu is het noodzaak om het kind zo snel mogelijk af te leiden.
    Als het kind niet meer aan thuis denkt, neemt de heimwee af. Doe dingen waarvan je zeker weet dat het kind ze leuk vindt. Je zou natuurlijk een boekje kunnen voorlezen, maar wat nog beter werkt: is het avontuur opzoeken. Denk hierbij aan even lekker buiten rennen of stiekem bij de buren door de ramen gluren, zonder dat jullie betrapt worden. Probeer tijdens dit avontuur samen de leukste momenten van de dag te bespreken. Het onderwerp thuis wordt uiteraard volledig vermeden.

3. Zodra het kind tot rust is gekomen, laat je hem/haar zo snel mogelijk meedoen met waar jullie mee bezig waren.

4. Mocht de heimwee de kop op steken net voor het slapen gaan. Leg het kind zodra hij/zij weer rustig is op bed. Leg een hand op het hoofd en een op de benen en zeg: Ga nu lekker slapen, ik blijf bij je totdat je slaapt.

Wel of niet bellen

Voor sommige kinderen werkt het goed om even naar huis te bellen, maar het kan ook averechts werken. Mochten jullie hiervoor kiezen, hou het gesprek kort. Hierbij is het uitermate belangrijk dat jij als ouder met weinig emotie reageert en vertelt over wat voor extreem duffe dingen jullie die dag hebben gedaan en morgen gaan doen.

Wees lekker trots!

Als je de volgende dag jouw kind ophaalt en je vraagt: Hoe was het? En je kind zegt met een blij gezicht zegt: Heeeel leuk!!! Dan verschijnt er toch een lach op jew gezicht, want dan weet jij als geen ander dat jouw kind een succeservaring op zak heeft. Zijn/haar zelfvertrouwen is gegroeid en dat is iets om heel trots op te zijn!