Tips voor als je kind met overgewicht kampt

Als ouder is het lastig als je kind met overgewicht kampt. Vaak worden kinderen in hun sociale omgeving aangesproken op hun lichaam en/of gepest en dan zijn er natuurlijk ook de gezondheidsrisico's. 

Praat erover

Het is natuurlijk ontzettend vervelend als je kind verdrietig thuis komt, omdat hij/zij een vervelende opmerking heeft gekregen. Je gunt je kind op zo’n moment dat het voor zichzelf op kan komen. Als familie, kan je haar het beste helpen door voorbeelden uit jullie eigen leven te benoemen waarbij jullie vertellen hoe jullie dat destijds hebben aangepakt. Geef hierbij oplossingen die werkten maar ook die niet werkten. Zo ziet je kind dat hij/zijn niet de enige is. Daarnaast komt ze waarschijnlijk op nieuwe ideeën om die ‘treiteraars’ de baas kan zijn. Dat zou toch fantastisch zijn!

Laat je kind kennismaken met alles wat bij een actieve en gezonde levensstijl hoort

Overgewicht is iets waar je niet alleen last van hebt, het heeft natuurlijk ook grote gevolgen voor je gezondheid. Uiteraard speelt aanleg een rol, maar je kan er ook echt iets aan doen. Laat je kind daarom kennis maken met alle facetten van een gezonde en actieve levensstijl. Kies voor een programma, waarbij voeding, beweging en psychologie centraal staan. Zo ontdekt je kind lekkere gezonde snacks, leert hij/zij goede keuzes te maken, ervaart hij/zij dat actief bezig zijn leuk is en werkt je kind aan zijn/haar zelfvertrouwen. Na afloop kan ze zelf bepalen welke onderdelen ze meeneemt in haar dagelijks leven!

In Nederland zijn er verschillende programma’s waarbij voeding, psychologie en beweging centraal staan zoals: de Dikke Vrienden Club en Weet en Beweeg. Deze programma’s worden aangeboden door vele ziekenhuizen verspreid over het land. 

Tips voor een gezonde levensstijl

BOFT is een door de overheid ondersteunde aanpak gericht op een gezonde levenstijl!

B: Bewegen / buiten spelen, min. 1 uur per dag.
Door te bewegen verbrand je kind wat hij/zij eet. Een mens is gemaakt om te bewegen. Spieren ontwikkelen zich, waardoor je ook meer verbrand als je stil zit. Het zorgt er niet alleen voor dat je je fit en gezond voelt, maar door lekker buiten te spelen ga je je ook vrolijker voelen.

O: Ontbijten, iedere dag.
Het lichaam kan gezien worden als een machientje. Wanneer je er
s’ ochtends benzine eten in doet, start het machientje dus de verbranding van calorieën. Indien je s’ochtends niet eet dan blijft het machientje in de slaapstand, waardoor er minder wordt verbrand. De beste benzine is: een graan ontbijt.

F: Frisdrank, 1 glas per dag
Frisdrank, yoghurtdrank en limonade zitten boordevol suikers. Zo staat één glas gelijk aan 5 suikerklontjes. Vervang deze dranken daarom door fruit-, groente sappen of magere melk.  Een handige richtlijn: 1 glas frisdrank per dag. Bijvoorbeeld als je kind uit school komt. Je kind went er dan aan dat op andere drinkmomenten, thee of water de standaard zijn.

T: Tv kijken en computeren, minder dan 2 uur per dag.
De tijd dat jouw kind achter de computer of tv doorbrengt, is inactief. Daarnaast gaat tv kijken vaak samen met snoepen en snacken, mede vanwege de invloed van reclame.