Rosanne op Sterk ID zomerkamp

Verslaafd aan Sterk ID

Aanstaande zomervakantie maakt ze haar 15e vakantiekamp mee. Ze is psychologe en werkt sinds afgelopen november voor zichzelf. Een dag in de week helpt ze mee met de intakes voor Stichting De Ster. Ze ging voor het eerst mee in 2008 en was direct verslaafd aan de Sterkamp bubbel. Maar vooral verslaafd aan het Sterk ID kamp, voor kinderen die zich voorbereiden voor de overstap naar de brugklas. Van de 14 kampen, ging ze er acht mee op Sterk ID. In dit interview vertelt Rosanne Vos wat haar zo boeit aan dit kamp.

“Ik vind het fantastisch. Ik vind de kinderen van Sterk ID heel leuk. Ze gaan al naar middelbare school maar het zijn nog echt kinderen. Ze zitten er nog zo tussenin: aan de ene kant zijn het kinderen met hun duim in de mond en die nog met knuffels slapen. Maar je kunt ook al wel een  serieus gesprek met ze voeren. Ze hebben ook meer zelfinzicht. Aan hen kun je beter oorzaak en gevolg uitleggen en ze  kunnen zich beter verplaatsen in een ander”

Wat vind je zo mooi aan het kamp?
“Het mooie aan Sterk ID is dat we écht een klaslokaal nabouwen. Kinderen gaan s’ochtends naar school alwaar ook een conciërge aanwezig is. Er staan docenten voor de klas die echt lesgeven.  Aardrijkskunde, biologie, Frans, Duits, Engels, het komt allemaal aan bod. Elke docent is ook weer anders. Tijdens elke les gebeurt er iets: een lastige situatie die wordt uitgespeeld. Bijvoorbeeld dat iemand eruit wordt gestuurd, of de kinderen krijgen een onverwachtse overhoring. Een van de klassen is de chaos klas. We kiezen dan drie stille, teruggetrokken kids uit de groep en zij mogen de boel op stelten zetten in de klas. Opeens gaan die kids rellen en krijgen dan de hele groep mee. Naast de lessen gaat het over zesdeklassers die je pesten, die je opzij beuken op het schoolplein weet je wel, en nog meer schoolplein situaties. Het kamp helpt de kinderen zich écht in te leven in de nieuwe situaties. De kinderen zitten met zijn dertigen in een klasopstelling. Als de bel gaat, is de les klaar en gaan ze naar de workshop om het gebeurde te bespreken en samen oplossingen te bedenken. Bijvoorbeeld hoe je om kunt gaan met groepsdruk en voor jezelf te kiezen. Gelukkig is het niet allemaal alleen maar serieus maar maken we ook lol. Bij spel bijvoorbeeld gaan ze concreet aan de slag met hoe je nou stoer met een rugzak loopt. Dan doen we een rugzak modeshow. Dat is echt je op je houding gericht. Alles op kamp is concreet gekoppeld aan de middelbare school.”

Welke soort kinderen gaan mee?
“Dat is heel divers. Bijvoorbeeld kinderen die in hun eentje naar een nieuwe school gaan, met niemand uit hun oude klas. Voor die kinderen is het fijn om te oefenen hoe je je in een bestaand groepje voegt. Of het zijn kinderen die überhaupt nieuwe situaties heel eng en spannend vinden. Voor hen is heel goed om structuur door nemen zodat ze beter weten waar ze aan toe zijn.
Elk kind zou ik Sterk ID gunnen: hoe fijn is het om te oefenen met zo’n spannende overstap als naar de middelbare school?”

Wat vind jij het leukst om te doe op kamp?
“Ik vind het leukst om de strenge docent te spelen. Dan mag ik mijn stem verheffen en op de tafel slaan. Dat is al heel erg uit de kamp modus. In de kampmodus is alles positief maar in de schoolmodus is het heerlijk om even uit je ‘sterkamp’ te schieten. Sommige kinderen schrikken heus wel een beetje. Maar de echte wereld is niet allemaal sterkamp bubbel, daar moeten ze ook mee leren omgaan. Wat ik wel tof vind is dat we achteraf bijna altijd krijgen te horen dat de start op de middelbare in ontspanning is gegaan. Daar is het ons om te doen!”.

Tekst Chulah Berkowitz