wereldrecord afwassen voor meer zelfvertrouwen
WERELDRECORD AFWASSEN VOOR MEER ZELFVERTROUWEN

Amsterdam, 31 mei 2017  - Afgelopen zondag 28 mei heeft Stichting De Ster met 317 deelnemers een nieuw wereldrecord afwassen behaald! Het vorige record stond op 300 en dat is nu dus verbroken. Doel van de poging was om aandacht te vragen voor kinderen die worstelen met onzekerheid, zoals kinderen die gepest worden of die zelf provocerend gedrag vertonen. Stichting De Ster neemt deze kinderen mee op kamp om in een week met ze te werken aan hun zelfvertrouwen. Op kamp wordt van ieder onderdeel een feestje gemaakt, zo ook van het –normaal heel saaie- corvee. Bij De Ster heet dit onderdeel dan ook Corfeest, met muziek, dans en vooral veel gegooi met schuim en sop!

Feestje in het Westerpark
De recordpoging vond plaats in het Westerpark op het terrein van de Rollende Keukens. Ter plekke konden bezoekers van de Rollende Keukens zich opgeven om mee te doen. Meer dan 300 afwasteiltjes stonden, gevuld met water en schuimend sop, in een sliert op het terrein. De zon scheen en het was warm; de perfecte setting voor dit wereldrecord. Veel vrijwilligers van Stichting De Ster waren gekomen om te helpen het record te vestigen en om de wereld te laten zien hoe je de afwas doet tijdens een vakantiekamp van Stichting De Ster.
Rond 14.45 waren bijna alle 300 teiltjes bezet met mensen en iets voor drieën werd duidelijk dat er meer mensen per teiltje geplaatst werden. Om exact 15:00 uur klonk het startsein en doken de deelnemers naar hun teiltje en afwasborstel op de grond om druk te beginnen met afwassen. Veel deelnemers keken vrolijk maar toch wat onzeker om zich heen met een blik in het gezicht van ‘is dit het?’. Totdat binnen een minuut de vrijwilligers van De Ster het voortouw namen in de afwasceremonie en de poging compleet uit de hand begon te lopen! Schuim en sop vlogen in grote wolken en onder luid gejuich door de lucht en binnen afzienbare tijd was het afwasterrein een witte vlek van sop. Met de zon in de rug duurde het niet lang voordat het eerste teiltje leeggegooid werd boven het hoofd van een deelnemer. Volwassenen en kinderen gingen nu los en zelfs de cameraman van Hart van Nederland moest vluchten om zijn camera van een waterdood te redden. De recordpoging was nu officieel veranderd in een geweldig water- en schuimgevecht, een echt CORFEEST! Na 10 minuten luidde het eindsignaal en hadden slechts enkelen het enigszins droog kunnen houden. De sfeer in het Westerpark was uitzinnig en toen bleek dat er meer dan 300 mensen zich hadden geregistreerd en het record dus was verbroken was het feestje compleet.

Vooralsnog blijft het record onofficieel omdat nog niet duidelijk is of de poging voldoet aan alle regels die er gelden om een officieel record te mogen vestigen. Hoe dan ook doet Stichting De Ster volgend jaar een nieuw recordpoging afwassen. Al was het alleen maar een excuus voor een volgend feestje.