Maankamp: 9 t/m 12 jaar

Een te gek vervolgkamp na Sterkamp waar je nóg meer leert!

'Maankamp is superleuk, ga lekker mee!'

Wat is Maankamp?

Maankamp is een te gek vakantiekamp voor kinderen tussen de 8 en de 12 jaar, die al eens op Sterkamp zijn geweest nog meer willen leren en oefenen. Maankamp duurt 5 nachten en 6 dagen (van zondag t/m vrijdag).

Wat ga je doen?

Op Maankamp maken we vooral heel veel plezier samen, want een week op kamp is zó vet! Dit heb je al meegemaakt op Sterkamp, dus je weet eigenlijk al een beetje hoe kamp eruit ziet. Op Maankamp ga je verder met de dingen die je op Sterkamp hebt geleerd of je gaat juist aan de slag met een nieuwe lastige situatie. Net als op Sterkamp gaan we chillen, kletsen over de dingen die je moeilijk vindt of waar je mee zit en we oefenen met lastige situaties. Maankamp lijkt dus erg op Sterkamp, maar is tegelijkertijd ook heel anders, met speciale Maankamp onderdelen!

Tijdens dit kamp werk je aan dingen als vriendschap, gevoelens en opkomen voor jezelf. Je leert vaardigheden die je helpen in lastige situaties’. Dit kan van alles zijn! Bijvoorbeeld: je wordt snel boos of verdrietig, je vindt het spannend om op andere kinderen af te stappen, je bent onzeker over jezelf of je trekt je heel veel aan van wat anderen van je zouden kunnen denken. Met leeftijdsgenoten kun je het hierover hebben en elkaar helpen. Op Maankamp gaan kinderen mee die ook tegen lastige situaties aanlopen en die kamp al kennen. Extra leuk!

Hoe ziet een dag op Maankamp eruit?

De ene dag op Maankamp is nog leuker dan de andere! Met maximaal 31 andere kinderen en maximaal 18 begeleiders ga je naar een hele toffe kamplocatie. Zodra je ouders/verzorgers je gebracht hebben, maken we eerst kennis met elkaar en check je waar je bed is.

Tijdens de eetmomenten (ontbijt, lunch, avondeten) zijn we altijd met de hele samen, de rest van het kamp ben je ook in kleinere groepjes. Elke dag heb je Club, Spel of Theater. Daarnaast krijg je een mentor. Dit is een begeleider die er 24 uur per dag voor je is en die jou extra gaat helpen met het werken aan je doelen. Samen met 1 of 2 andere kinderen vorm je een mentorgroep en helpen jullie elkaar in het mentormoment. Hieronder in het gele blok lees je meer over Club, Spel, Theater en het Mentormoment.

Club

Bij Club leer je praten over gedachten en gevoelens, onder begeleiding van een coach. Je leert op deze manier hoe je op verschillende manieren met lastige situaties omgaat. Dit doe je samen met een groepje en twee of drie begeleiders.

Spel

Tijdens spel ga je actief aan de slag met de dingen die je bij Club hebt geleerd. Je leert bijvoorbeeld samenwerken of om sterk te staan. En ‘hoe maak je oogcontact?’ en ‘hoe kom je over op de ander?’. Ook doe je veel spelletjes en oefeningen. Dit doe je samen met een groepje en twee of drie begeleiders.

Theater

In het Maantheater is het heel gezellig! Hier oefen je met lastige situaties in rollenspellen. De theatercoach helpt je hierbij. Je acteert bijvoorbeeld een situatie op het schoolplein of thuis. Dit doe je samen met een groepje en twee of drie begeleiders.

Mentormoment

Je krijgt op kamp je eigen mentor. Samen met 1 of 2 andere kinderen vormen jullie een mentorgroepje.  Elke dag werk je samen met hen aan jouw persoonlijke doel, waarom je op kamp bent gegaan. Jullie kunnen elkaar tips geven of samen oefenen. Je mentor staat altijd voor je klaar!

Waar is het kamp?

Maankamp vindt eigenlijk altijd plaats op:

Groepsaccomodatie de Houtkamp – Otterlo
Deze locatie ligt aan de rand van de Veluwe, waardoor je midden in het bos zit. Hoe leuk is dat! Er zijn grote slaapzalen en er is een grote gezellige ruimte om activiteiten te doen en samen te eten. Buiten is een sportveld met een tafeltennistafel. Het leukste van deze locatie is dat er heel veel dieren zijn, zoals konijnen, geiten, kippen, poezen, een hond en koeien in de wei. Dat wordt knuffelen! www.dehoutkamp.nl

Voor kamp

Voor kamp kom je met je ouders bij ons op kantoor. Jij gaat op de laptop vragenlijsten invullen over jezelf, zodat wij jou beter kunnen leren kennen en je gaat met iemand kletsen over jezelf en over het kamp. Je ouders gaan in een andere kamer ook met iemand praten over jou en of kamp wat voor jou zou kunnen zijn. Als we klaar zijn besluiten we met elkaar of kamp voor jou fijn gaat zijn of dat we hier nog even samen over moeten nadenken.

Op kamp

Je telefoon blijft tijdens kamp lekker thuis zodat al jouw aandacht bij kamp kan zijn en zodat je ouders je niet kunnen lastig vallen tijdens kamp, hoe fijn is dat!

Na kamp

Ongeveer 6 weken na kamp kom je nog een keer naar kantoor om met ons na te praten over hoe kamp was en wat je allemaal hebt geleerd en we kunnen je nog helpen met lastige situaties als je die nog hebt.

Vragen? Je kunt De Ster altijd bellen, mailen of via social media DM'en!