Startkamp: 7 & 8 jaar

Leren & spelen op een superleuk kamp!

'Het was superleuk, gezellig en stoer'

Wat is Startkamp?

Startkamp is een vakantiekamp voor kinderen van 7 en 8 jaar.  Startkamp is een kamp van 3 nachtjes en vier dagen (zaterdag tot en met dinsdag),  zodat je minder lang van huis weg bent. We sluiten het kamp af met een dag samen met papa en/of mama, hoe fijn is dat! Kan jij ze meteen laten zien hoe kamp was en wat je allemaal geleerd hebt.

Wat ga je doen?

Op Startkamp maken we vooral heel veel plezier samen, want op kamp gaan is zó vet! Je gaat luisteren naar verhalenvertellers, kijken naar een toneelstuk, veel liedjes zingen, spelletjes, spelen en lekker kletsen.

Tijdens Startkamp hebben we het over je zelfvertrouwen, vriendschappen, gevoelens en opkomen voor jezelf. Ook hebben we het samen over lastige situaties (zoals ‘Iemand wil geen vrienden met me worden’ of ‘Ik durf geen nee te zeggen als iemand met me wil spelen terwijl ik daar geen zin in heb’) en geven we elkaar tips.

Hoe ziet een dag op Startkamp eruit?

De ene dag op Startkamp is nog leuker dan de andere! Met maximaal 19 andere kinderen en maximaal 15 begeleiders ga je naar een hele leuke kamplocatie. Als je je ouders hebt uitgezwaaid, leren we elkaar eerst kennen en ga je kijken waar je bed is.

Tijdens de eetmomenten (ontbijt, lunch, avondeten) zijn we altijd met de hele groep samen.
Naast leuke dingen doen, hebben we ook nog Verhalenland, Club, Spel en Theater. Ook krijg je een mentor. Dit is een begeleider waar je tijdens het kamp altijd naartoe kan als er iets is, of als je gewoon even lekker wil praten. Wat Verhalenland, Club, Spel en Theater is, zie je hieronder in de gele blokken.

Club

Bij Club leer je praten over gedachten en gevoelens, onder begeleiding van een coach. Je leert op deze manier hoe je op verschillende manieren met lastige situaties omgaat. Dit doe je samen met een groepje en twee of drie begeleiders.

Spel

Tijdens spel ga je actief aan de slag met de dingen die je bij Club hebt geleerd. Je leert bijvoorbeeld samenwerken of om sterk te staan. En ‘hoe maak je oogcontact?’ en ‘hoe kom je over op de ander?’. Ook doe je veel spelletjes en oefeningen. Dit doe je samen met een groepje en twee of drie begeleiders.

Verhalenland

In Verhalenland ga je luisteren naar een verhaal. Met dit verhaal gaan we aan de slag bij Club, Spel & Theater. We verklappen natuurlijk nog niet waar het verhaal over gaat, maar elke dag volg je het verhaal een stukje verder met alle kinderen. Superleuk!

Waar is het kamp?

Startkamp vindt vaak op verschillende locaties plaats. In 2020 is Startkamp op:

De Nijensteen – Veessen
Onze vaste locatie voor SterkID is dit jaar ook de plek waar Startkamp plaats zal vinden. Het terrein is lekker groot met een heel groot grasveld, helemaal van ons! Het grootste deel van de dag zijn we dan ook lekker buiten. Hier eten we en kan je lekker voetballen, tafeltennissen en trampolinespringen in de chilltijd. Binnen is een fijne ruimte om te knutselen of te lezen. Slapen doe je in tenten of binnen, afhankelijk van de periode van het jaar en het kamp. Op Sterk ID slapen de kinderen sowieso in tenten, op Startkamp vaak binnen.
www.denijensteen.nl

Voor kamp

Voor kamp kom je met je ouders bij ons op kantoor. Jij vult op de laptop vragenlijsten in over jezelf, zodat wij jou beter kunnen leren kennen. Ook ga je met iemand van Stichting De Ster kletsen over jezelf en over het kamp. Je ouders gaan in een andere kamer ook met iemand praten over jou en of kamp wat voor jou zou kunnen zijn. Als we klaar zijn besluiten we met elkaar of kamp voor jou fijn gaat zijn of dat we hier nog even samen over moeten nadenken.

Op kamp

Je telefoon blijft tijdens kamp lekker thuis zodat al jouw aandacht bij kamp kan zijn en zodat je ouders je niet kunnen lastig vallen tijdens kamp, hoe fijn is dat!

Na kamp

Ongeveer 6 weken na kamp kom je nog een keer naar kantoor om met ons na te praten over hoe kamp was en wat je allemaal hebt geleerd en we kunnen je helpen met lastige situaties als je die nog hebt.

Vragen? Je kunt De Ster altijd bellen, mailen of via social media DM'en!