Als je kind last heeft van heimwee

Je kind wil niet uit logeren: Heimwee. Steeds sta je weer voor die lastige keuze: laat ik mijn kind wel of niet uit logeren gaan. Om verdriet te voorkomen, kun je er voor kiezen je kind thuis te houden. Zonde! Gelukkig zijn er ook voor heimwee praktische tips.

De anti-heimwee aanpak

Door je kind thuis te houden, kan de angst voor logeren toenemen. Tegelijkertijd ontzeg je je kind veel plezier en het uiteindelijke succesmoment van een geslaagd logeerpartijtje. Laat je daarom inspireren door de volgende tips.

1. Kleine stapjes

Heimwee los je niet in één keer op. Wees tevreden met kleine stapjes en beloon je kind met complimentjes bij het nemen van iedere horde

2. De juiste voorbereiding

Je kind zal er alles aan doen om je ervan te overtuigen dat het slaappartijtje geen goed idee is. Probeer je niet te laten verleiden, maar:

• Bereid je kind goed voor. Kinderen zijn vaak bang voor het onbekende, en dat gevoel kunt u wegnemen. Vertel waar hij/zij gaat logeren, wat hij/zij kan verwachten, wat hij/zij kan gaan doen, etc.
  • Vertel dat het leuk gaat worden en dat je zeker weet dat je kind het kan.
  • Maak nooit de afspraak dat je jouw kind op komt halen op moment dat de heimwee te erg wordt. Je kind zal zich hier aan vasthouden, waardoor de kans op een succesvolle logeerpartij een stuk wordt.
  • Neem vertrouwde spullen mee van thuis zoals een knuffel of kussen of wat speelgoed.
  • Stop geen verrassingen zoals foto’s of cadeautjes in zijn/haar koffer. Hiermee vergroot je het verlangen naar huis.

3. De aanpak tijdens heimwee moment:

Wordt niet kwaad en ben niet teleurgesteld als je kind heimwee heeft. Hij/zij doet het niet expres en kan echt last hebben van buikpijn. Wees begripvol, maar vertel ook dat dit gevoel weer overgaat met:

• De Antiheimwee pil: Pak van te voren een medicijndoosjes en stop daar drie verschillende kleuren vitaminepillen in. Een placebo met een wonderlijk resultaat. Belangrijk is om deze wonderpil zo geloofwaardig mogelijk te introduceren: ‘De antiheimwee pil heeft al heel veel kinderen geholpen, fijn he! Met deze pil gaat de heimwee vanzelf over. Zoals je ziet zijn er verschillende kleuren. Geel voor een beetje heimwee, oranje voor iets meer heimwee en rood voor veel heimwee. Welke pil heb jij nodig?  Zo nu nog een glaasje water en dan over een paar minuten gaat de pil werken en gaat de heimwee vanzelf over.…’
  • Zorg voor afleiding. Als je kind niet meer aan thuis denkt, neemt de heimwee af. Stel voor iets te doen waarvan je weet dat je kind dit leuk vindt. Lees voor uit een boekje, of ga op avontuur, hierbij aan even lekker buiten rennen of stiekem bij de buren door de ramen gluren, zonder dat uw kind betrapt wordt. Probeer tijdens dit avontuur samen de leukste momenten van de dag te bespreken en heb het vooral niet over thuis. Ook kan je ervoor kiezen om je kind mee te laten doen met datgene waar je zelf mee bezig was.
  • Als de heimwee alsnog de kop op steekt net voor het slapen gaan, leg je het kind zodra hij/zij weer rustig is op bed. Leg een hand op het hoofd en een op de benen en zeg de betoverende woorden: ‘Ga nu lekker slapen, ik blijf bij je totdat je slaapt’. Vaak valt een kind dan binnen enkele minuten in slaap.
  • Voor sommige kinderen werkt het goed om even naar huis te bellen, maar het kan ook averechts werken. Als je een kind laat bellen is het belangrijk het gesprek kort te houden. Probeer als ouder met weinig emotie te reageren en vertel over de extreem saaie dingen u die dag heeft gedaan en morgen gaat doen.
Wat Sterkamp voor je kind kan betekenen

Sterkamp is een onvergetelijke vakantieweek voor kinderen die op de basisschool zitten. In een week vol verrassingen en leuke activiteiten gaan zij aan de slag met thema’s als vrienden maken, zelfvertrouwen en pesten. Juist voor lastige situaties als heimwee is op Sterkamp veel aandacht. Door de persoonlijke begeleiding en de positieve en veilige omgeving die Sterkamp biedt, krijgen kinderen de ruimte om met dit soort lastige situaties om te leren gaan.

De Ster is al 10 jaar expert op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en organiseert kindervakanties waar leren en plezier maken hand in hand gaan. De unieke aanpak van De Ster, is wetenschappelijk bewezen effectief en vooral ontzettend leuk.

Ontdek hier wat Sterkamp en de andere kampen van De Ster nog meer voor uw kind kunnen betekenen.

Laat je inspireren door nog meer tips