3. Als je kind snel boos wordt

Als je kind snel boos wordt.

Bijna ieder kind wordt wel eens boos en dat mag natuurlijk ook. Maar wanneer de boosheid uit de hand dreigt te lopen en het kind niet zo goed weet wat hij/zij moet doen om uit de boosheid te komen, dan is dit voor niemand fijn.

8 tips om je kind helpen rustig te worden als hij/zij boos is.

1. Rustig ademhalen

Kinderen reageren vaak direct vanuit hun eerste emotie wanneer zij boos zijn op iets of iemand. Hierdoor kunnen ze dingen kunnendoen of zeggen waar ze later spijt van krijgen. Wanneer je eerst tot rust komt, kan je vaak vanuit iets meer rust reageren. Hier heb je later zelf (en de ander ook) meer aan. Een trucje om tot rust te komen, is door blauwe/rustige lucht in te ademen en rode/boze lucht uit te ademen. Door te concentreren op de ademhaling krijgt een kind zijn/haar hartslag sneller naar beneden dan door toto 10 te tellen.

2. De Stermometer

Onderzoek samen met je kind wat hij/zij zelf kan doen om uit de boosheid te komen. Dit kan je doen aan de hand van de Stermometer. Als je boos wordt loopt het boze gevoel in je lichaam op net als bij een thermometer. Eerst raak je een beetje geïrriteerd, dan loopt de Stermometer iets verder op, daarna wordt je boos en wordt je steeds bozer. Hoe bozer je wordt, des te hoger de Stermometer stijgt en op een bepaald punt slaat de Stermometer op tilt. Bij iedereen slaat de Stermometer op een ander moment op tilt. Het een is niet slechter of beter dan het ander. Door te denken aan de Stermometer en rustig koude lucht in te ademen en warme lucht uit te ademen, gaat de stermometer vanzelf weer rustig naar beneden en ga je jezelf rustiger voelen.

3. Helpende gedachten

Er zijn gedachten die je kunnen helpen wanneer je het gevoel hebt dat je boos wordt of wanneer je boos bent. Deze gedachten worden “helpende gedachten” of “positieve gedachten” genoemd. Een voorbeeld van zo’n gedachte is: ‘Ik geloof dat ik het kan’. Er staan in zulke gedachten geen dingen als ‘altijd’, ‘nooit’, of ‘moeten’.

4. Boosheidsplekje

Als een kind door heeft dat hij/zij boos wordt, kan het handig zijn om een boosheidsplekje af te spreken waar hij/zij naar toe kan gaan. Zo zou hij/zij bijvoorbeeld naar zijn kamer kunnen gaan. Het is ook belangrijk om alvast te bespreken wat je zoon/dochter fijn vindt als hij/zij naar het boosheidsplekje gaat. Wil hij/zij even de ruimte hebben om tot rust te komen of wil hij/zij juist dat moeder of vader mee gaat om erover te praten? Maak duidelijk dat het geen ‘straf’ plekje is, maar een plekje om tot rust te komen. Maak hier samen met je kind duidelijke afspraken over.

5. Laat je kind iets kiezen om te doen waar hij/zij rustig van wordt.

Vaak kan het helpen om van tevoren met je kind af te spreken wat hij/zij kan doen om weer rustig te worden als hij/zij boos is. Zo vinden sommige kinderen het fijn om even iets te gaan lezen, anderen vinden het juist fijn om een stuk heel hard te rennen. Zoek samen naar wat het best werkt voor je kind!

6. Praat erover met je kind

Erken de boosheid van je kind en laat het zich begrepen voelen. Zodra je kind weer rustig is, kan je bespreken waardoor hij/zij zo boos werd. Bespreek ook wat de gevolgen zijn van zijn/haar gedrag op anderen, maar ook op zichzelf (hoe voel jij je nu je zo boos bent geworden?).

7. Geef je kind de ruimte om boos te worden.

Het is helemaal niet erg om af en toe boos te worden! Dit is een normale en gezonde reactie van het lichaam en is soms nodig om alle opgelopen spanning te ontladen. Belangrijk is dus ook om je kind niet te verbieden zijn/haar boosheid te uiten. Begrens het gedrag door duidelijk aan te geven wat wel en niet mag tijdens de boosheid.

8. Positief gedrag benoemen

Veel kinderen krijgen altijd maar te horen wat ouders, leerkrachten etc. willen zien. Bijvoorbeeld: zit nou eens stil of praat niet door mij heen. Kinderen kunnen hierdoor het gevoel krijgen dat ze nooit iets goed doen en raken gefrustreerd. Dit uit zich dan weer in snel boos worden om grote, maar ook kleine dingen. Om dit te voorkomen is het goed om je kind juist op een positieve manier te benaderen. Benoem het gedrag dat je wel graag wilt zien. Bijvoorbeeld: Heel goed dat je zo enthousiast meedoet, maar ik was eigenlijk nog even iets aan het vertellen.