Het geheim van verliefdheid

Jesse: 'We zijn al sinds de kleuterklas verliefd op elkaar. Na school spelen we vaak samen. Vadertje en moedertje bijvoorbeeld. We lachen ook heel veel. Wat ik leuk vind aan Bella? Ze heeft mooie haren en mooie ogen en ze is heel lief.' Bella: 'Ik vind Jesse heel erg grappig, vooral als hij gek gaat praten. Ik heb niet gezegd dat ik verliefd op hem was. We gingen gewoon veel met elkaar spelen en toen wist ik het opeens.'

Verliefdheid, je herkent het wel. Het is een heel erg spannend en ingrijpend proces, maar vaak ook heel leuk. Een kind kan kriebels in zijn of haar buik gaan voelen en de hele dag aan die ene persoon denken. Wanneer je deze persoon ziet word je zenuwachtig of ratel je juist alleen maar door. Ook kan een kind er somber van worden of verdrietig wanneer deze persoon niet in de buurt is. Wat zit daar achter en hoe werkt verliefdheid nu precies?

Het gelukkige gevoel dat gepaard gaat met verliefdheid en de ellende die je voelt als de liefde niet wordt beantwoord heeft te maken met een stofje dat vrijkomt in je hersenen: dopamine. Deze stof werkt verslavend. Er is steeds meer van deze stof nodig om je gelukkig te voelen. Dat is dus precies de drijvende kracht achter verliefdheid! Je wil steeds meer en vaker bij degene zijn op wie je verliefd bent. Het kan op dat moment een soort obsessie worden met vergelijkbare verschijnselen. De stof die een kalmerende werking heeft, serotonine, daalt dan. Met andere woorden: wie verliefd is, wordt minder gekalmeerd en blijft onrustig. Dit houdt de obsessie in de hand, net zolang tot het gaat vervelen. Dit chemische verhaal wordt natuurlijk beïnvloed door allemaal verschillende factoren: denk aan uiterlijk, gezamenlijke interesses, karaktereigenschappen, geur, etc.

Maar hoe werkt verliefdheid bij kinderen?

Vanaf hun vijfde of zesde jaar kunnen kleuters voor het eerst verliefd worden. Op deze leeftijd is verliefdheid heel anders dan de verliefdheid op latere leeftijd. Kleuters krijgen meer oog voor elkaar en voor sociale contacten, alleen spelen hormonen nog geen rol. Zij hebben al een voorkeur met wie zij graag willen spelen en kunnen een persoon bijzonder en speciaal vinden. Als ze bij de ander in de buurt zijn, voelen ze zich blij. Ze kunnen zich er ook wat nerveus of onzeker over voelen. Ook komt het regelmatig voor dat kleuters verliefd worden op hun juf/meester, een ander kind of ouders. Dit heeft echter niks te maken met de seksuele geaardheid van het kind. Intimiteit en seksualiteit spelen op deze leeftijd namelijk nog geen rol. Ze hebben zelf nog geen behoefte aan kusjes geven of elkaars hand vasthouden. Doen ze dit wel, dan is het vaak aangemoedigd door de omgeving. De kinderen zelf houden het vaak bij iets leuks doen. Knutselen voor de ander of koekjes bakken voor elkaar. Vaak is het feit ‘dat je verkering’ hebt al genoeg en wordt er iedere dag samen gespeeld. Wanneer niet aan alle verwachtingen voldaan wordt kan het zomaar zijn dat je kind met meerdere kinderen ‘verkering’ heeft of een dag later ineens een andere naam roept waarop hij of zij verliefd is.

Vanaf wanneer wordt meer waarde aan verkering gehecht en komt er meer intimiteit bij kijken?

Dit gebeurt als de kinderen 10 à 12 jaar zijn. Waar jongens en meisjes in de onder- en middenbouw van de basisschool nog veel met elkaar spelen, komt daar in deze fase verandering in. Jongens gaan meer met jongens spelen en meisjes meer met meisjes. Tegelijkertijd wordt het andere geslacht nu juist interessanter. Kinderen gaan op deze leeftijd inzien wat verliefdheid inhoudt en op wie je echt verliefd kan worden. 

Kinderen van deze leeftijd kunnen hun verliefdheid uiten door te gaan giechelen of hartjes te tekenen (meisjes) of zich juist stoer en plagerig te gaan gedragen (jongens).

Het is ook de leeftijd waarop ze voor het eerst echt verkering krijgen. Dit kan gevoelsmatig net zo heftig voelen als voor volwassenen. Intimiteit speelt hierbij alleen nog geen grote rol. Het beperkt zich vaak tot handen vasthouden, elkaar een knuffel of een kusje geven. Op deze leeftijd is het hebben van verkering erg van invloed op je status. Heeft je kind verkering met die coole jongen of dat knappe meisje, dan verhoogt dat de sociale status van jouw kind. Echter, wanneer je kind zelf niet zo stoer is en hij of zij krijgt verkering kan dit juist leiden tot pesterijen. 

En hoe gaat dat dan over naar de puberteit?

Tijdens de puberteit gieren de hormonen door het lichaam en is verliefdheid een stormachtige fase. In deze fase ontwikkelen de geslachtshormonen zich, waardoor pubers extra gevoelig zijn voor het liefdeshormoon dopamine. Pubers krijgen hierdoor een enorme kick van het verliefd zijn. Dit gevoel komt dan ook veel vaker voor bij pubers. Dit kan ervoor zorgen dat ze van de ene op de andere dag verliefd worden. Dit kan zijn op iemand van het andere geslacht, maar ook op iemand van hetzelfde geslacht. Dit gevoel is vaak nieuw en kan een puber in de war brengen. Door deze verwarring kan een puber ook prikkelbaar reagerenl Als een verkering uitgaat of als ze worden afgewezen, kunnen pubers erg heftig liefdesverdriet ervaren. Ze weten vaak niet dat dit verdriet meestal na een week of zes wel overgaat, omdat ze het inzicht hier nog niet in hebben. Dit maakt het nog extra heftig op het moment.

Verder krijgt het begrip ‘verkering’ een andere betekenis, waardoor intimiteit een rol begint te spelen. Vanaf een jaar of 13 groeit bij pubers de behoefte aan zoenen en seksualiteit en willen ze meer dan alleen ‘handje vasthouden’. Sommige pubers willen over seksualiteit lezen, plaatjes kijken of er met vrienden over praten. Anderen hebben voor het eerst geslachtsgemeenschap.

Als ouder koppel je het begrip ‘verliefdheid’ pas aan de puberleeftijd; echter komt het dus vaak eerder dan verwacht op je pad. Wat mooi om ook dit onderdeel te zien groeien en ontwikkelen bij je kind(eren)! Hoe leuk is het  om als ouder vanaf de zijlijn te aanschouwen hoe kinderen omgaan met verliefdheid. Neem daarbij hun gevoelens en verliefdheden vanaf het begin serieus. Het voelt soms als ‘schattig’ en ‘niet veel zeggend’, echter zijn de gevoelens die de kinderen ervaren echt. Geef het een plek thuis, praat open over de gevoelens en wat het maakt dat ze zich zo voelen. Waarom vinden ze een kind leuk, waar en hoe voel je verliefdheid? Door dit vanaf het begin te bespreken, hou je ook op latere leeftijd het gesprek hierover open, wat erg waardevol is voor pubers (en ouders ;). Vergeet daarbij niet je kinderen het goede voorbeeld te geven hoe je omgaat met een relatie: toon respect en liefde voor elkaar…en af en toe wat wrijving is alleen maar gezond.

Veel plezier met deze ontdekkingsreis!

Wat een kamp van De Ster voor je kind kan betekenen

Een kamp van Stichting De Ster is een onvergetelijke vakantieweek voor kinderen en jongeren. Er zijn zes verschillende kampen, voor diverse leeftijdsgroepen en met diverse thema’s. In een week vol positiviteit en leuke activiteiten gaan zij aan de slag met thema’s als zelfvertrouwen en vrienden maken. Voor pesten en gepest worden is op onze kampen bijzonder veel aandacht. Door de persoonlijke begeleiding en de positieve en veilige omgeving die een kamp van De Ster biedt, krijgen kinderen en jongeren de ruimte om te experimenteren met oplossingen en nieuw gedrag. Tijdens deze week leren en groeien ze.

Stichting De Ster is al 15 jaar expert op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en organiseert vakantiekampen waar leren en plezier maken hand in hand gaan. De unieke aanpak van De Ster is wetenschappelijk bewezen effectief en vooral ontzettend leuk.

Ontdek hier wat de unieke kampen van De Ster nog meer voor je kind kunnen betekenen.

Vragen? Neem contact met ons op via 020-4281230 of info@stichtingdester.nl