Wij zijn hier

Iedereen heeft sociaal contact nodig, maar voor jongeren is dat cruciaal.

2. Wij zijn hier

Wat is “Wij zijn hier”?

Bij Wij zijn hier kun je vier keer een dinsdagavond aanschuiven aan onze digitale keukentafel. Voor jonge mensen in de middelbare schoolleeftijd (12-18), voor een kletspraatje. Aanmelden kan onderaan deze pagina bij het aanmeldformulier! ☺

Ben je ouder dan 18 jaar en wil je ook alles weten over Wij zijn hier, lees dan vooral door. We willen je vragen om jongeren naar onze Instagram te verwijzen.

De media laat ons de afgelopen tijd steeds beter en vaker zien wat de negatieve gevolgen voor jongeren zijn van deze corona-crisis. Heel veel kinderen missen nu contact en juist jongeren in de middelbare schoolleeftijd zoeken dat logischerwijs niet bij hun ouders.

Contact maken

Wij willen contact maken en laten zien dat er mensen zijn die naar jongeren willen luisteren. Mensen die aandacht voor ze hebben en ze in contact brengen met leeftijdsgenoten. Ons plan is om dat te doen met Wij zijn hier. Een initiatief voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd.

Wanneer ze zich aanmelden krijgen ze vier dinsdagavonden lang een groepsgesprek met drie andere jongeren en één vrijwilliger. Deze gesprekken zijn elke keer met hetzelfde groepje en duren telkens een uur. Het gaat hierbij om contact. Tijdens de kampen bieden we kinderen een pedagogische programma. Bij Wij zijn hier zijn de vrijwilligers echt buurmeisjes en buurjongens (en alles daar tussenin) die de tijd nemen om gewoon even naast iemand te zitten en een kletspraatje te maken. De vrijwilligers gaan dus niets oplossen, ze gaan wel contact maken en luisteren en dat doet ook een hoop.

Wij zijn hier is een project van Stichting De Ster op initiatief van Erik J. Dekker. Het wordt geleid door een projectteam bij Stichting De Ster dat bestaat uit de volgende vrijwilligers: Erik J. Dekker, Elianne Hupperetz, Merel Nederend, Lard Adrian, Willemijn Peene en Rosan Klieverik.

Elianne

Willemijn

Merel

Rosan

Lard

Erik

Neem ook vooral eens een kijkje op onze Insta:
@wijzijnhier.stichtingdester

Media

Werk je bij de media en wil je iemand spreken hierover, bel dan met Rosan Klieverik van Stichting De Ster op 06 23 22 08 50. Zij kan je verder helpen.

Vrijwilligers

Waarschijnlijk denk je nu als vrijwilliger: ik wil me aanmelden! Ik wil ook iets doen! Dat snappen we heel goed. Om alles zo snel en ‘licht’ mogelijk te laten verlopen, neemt het projectteam zelf contact op met vrijwilligers om ze te vragen mee te doen. Wanneer meer jongeren zich aanmelden, zijn er meer vrijwilligers nodig, dus hopelijk benaderen we binnenkort iedereen.

Aanmelden Wij zijn hier

Welkom! Leuk dat je wilt aanschuiven aan onze online keukentafel. Wanneer je onderstaand formulier hebt ingevuld, ontvang je zo snel mogelijk een mail met meer informatie. Tot snel!

Je geslacht

School

Ben jij onder de 16 jaar? Dan moeten jouw ouders of voogd toestemming geven om hieraan mee te doen. Vul hieronder hun e-mailadres in, wij sturen ze dan een e-mail met informatie over wat ‘Wij zijn hier’ is. Daarnaast houden wij jouw ouders/voogd op de hoogte van andere relevante acties vanuit Stichting De Ster.

Veelgestelde vragen

Wanneer is het eerste gesprek?

Wanneer we de aanmelding binnen krijgen, delen we de jongeren in groepjes van maximaal 4 in. Als we een groepje hebben samengesteld en hier een begeleider bij hebben, sturen we direct de data van de gesprekken door. Deze data ontvangen de jongeren in hun mailbox binnen 2 weken na aanmelding. Niks ontvangen? Check dan even je spambox, hier kan onze mail soms in terecht komen.

Kost meedoen hieraan geld?

Nee, dit is helemaal gratis! Het kost alleen een investering in tijd voor de jongeren. Het is fijn dat als je je inschrijft je er ook alle 4 de avonden bij bent.

Is dit iets voor mij?

Heb je zin om even te kletsen met anderen mensen dan je ouders? Heb je zin om van andere leeftijdsgenoten verhalen te horen? Ben je benieuwd hoe anderen de lockdown ervaren? Of heb je zelf zin in wat meer contact en van je af te kletsen? Dan ben je meer dan welkom om mee te doen!

Krijgen mijn ouders/verzorgers te horen waar we over praten?

Voor jongeren onder de 16 jaar is het wettelijk verplicht dat ouders toestemming geven. Vandaar dat wij vragen om een e-mailadres van je ouders/verzorgers. Hier sturen we een e-mail naartoe om je ouders/verzogers algemene informatie te geven over Wij zijn hier. We geven ze daarna geen informatie over de gesprekken zelf, over wat jij vertelt, of je aanwezig bent enz. Dus alles wat je in de gesprekken vertelt, komt niet bij je ouders/verzorgers terecht.

Wat als ik niet alle dinsdagen kan?

Het is het allerleukst als je er alle dinsdagen bij kan zijn. De groepjes veranderen niet nadat je bent gestart. Dus als jij er een keer niet bij kan zijn, is het groepje kleiner. Dat is natuurlijk jammer maar de gesprekken kunnen dan wel gewoon doorgaan. Jij kan de keer daarna gewoon weer mee doen want je plekje blijft beschikbaar.

Via welk programma komen wij digitaal bij elkaar?

Dit gaat via Microsoft Teams.

Vragen? Neem contact op, we staan je graag te woord.

Stichting De Ster wordt gesteund door: