2. Tips & Tricks
  3. Als je kind gepest wordt

Als je kind gepest wordt

Het is natuurlijk ontzettend verdrietig als je kind gepest wordt. Als ouder wil je het liefst het heft in eigen handen nemen; de ouders van de pesters opbellen, de pesters zelf op het schoolplein aanspreken of een gesprek aangaan met de hele klas. Maar wat is nu wijsheid?

7 tips voor als je kind gepest wordt

1. Onderneem alleen actie in overleg met je kind

2. Probeer goed inzicht te krijgen in de situatie

Stel vragen als: Waar is het gebeurd? Wat deed je toen? Wat zou je willen? Hoe voelde je je? Wat deden de anderen?

3. Vertel dat ook jij wel eens bent gepest

Leg uit hoe je dat toentertijd hebt aangepakt. Zo weet je kind dat hij/zij niet de enige is.

4. Onderzoek samen met je kind wat hij/zij zelf kan doen om uit de situatie te komen

Dit kan je doen aan de hand van de stoplichtmethode.
Rood: Stop, een lastige situatie. Sta stil bij de situatie en wat je er aan wilt veranderen.
Oranje: Bedenk samen met je kind verschillende oplossingen: Wat kan je doen, wat kan je zeggen, wie kunnen je steunen etc.
Groen: Weeg de voor- en nadelen van de bedachte oplossingen af. Kies de oplossing waarvan je denkt dat die het meest oplevert en voer hem uit. Go! Leg je kind uit dat niet ieder oplossing altijd werkt. Als een oplossing niet werkt, kies je een nieuwe oplossing.

5. Lichaamshouding is belangrijk voor de uitkomst van een oplossing

Oefen samen met je kind zijn/haar lichaamshouding, dit kan in de vorm van een rollenspel. Denk bij een goede lichaamshouding aan:
* Rechtop staan
* Borst naar voren
* Kin omhoog (niet te overdreven!)
* Stevig stemgebruik

6. Praat met de leerkracht en vraag wat hij/zij kan doen

Geef de school niet de schuld. Bespreek de verantwoordelijkheden van de school en ga samen op zoek naar een oplossing voor het pestprobleem.

7. De ouders van de pester opzoeken is een mogelijkheid

In de praktijk werkt dit vaak niet, ouders kiezen vaak de kant van hun eigen kind.