Wat doen we?

De Ster organiseert vakantiekampen waardoor kinderen zich zekerder voelen.

'Elk kind heeft recht op zelfvertrouwen'

Ben jij wel eens onzeker? Vast wel. Een beetje onzeker zijn is namelijk menselijk. Of je nu volwassene of kind bent. Maar als deze onzekerheid je dagelijkse leven beïnvloedt, dan is dat vervelend. ‘Elk kind heeft recht op zelfvertrouwen’, dachten Fleur Termijtelen en Lieve van Geldorp, de oprichters van Stichting De Ster. Hoe mooi is het als je al op jonge leeftijd leert hoe je het beste uit jezelf naar boven haalt? Want jong geleerd is oud gedaan.

In het voorjaar van 2005 voegden Fleur en Lieve de daad bij het woord: ‘Om onzekere kinderen een steuntje in de rug te bieden, moeten we een veilige omgeving creëren waar plezier, warmte en vriendschap centraal staan.’ Zoals de ideale thuisomgeving eigenlijk. Waar je volledig jezelf kunt zijn. Als je je veilig voelt, leer je het beste. Des te mooier als dat op een leuke manier kan. In een vorm die kinderen aanspreekt. Een vakantiekamp bijvoorbeeld. De vorm was er dus. Nu de inhoud nog.

Samen met de Universiteit van Amsterdam ontwikkelden Fleur en Lieve het pedagogische programma voor de eerste vakantiekampen. In de herfstvakantie van 2005 gingen de eerste twee Sterkampen van start. Deze waren een daverend succes. Daar waren de kinderen, hun ouders en de begeleiders het unaniem over eens. Met hernieuwd zelfvertrouwen, en de herinnering aan een oergezellig kamp, gingen de eerste deelnemers naar huis.

Daarom werden er in 2006 vijf nieuwe Sterkampen georganiseerd. Ook werd een vervolgtraject ontwikkeld, dat zijn eerste twee edities beleefde: Maankamp. Inmiddels nemen jaarlijks zo’n 400 kinderen deel aan de verschillende vakantieweken van Stichting De Ster. Onze programma’s zijn verfijnd aan de hand van ervaringen van duizenden kinderen, ouders en wetenschappelijke onderzoeksresultaten.

Wij zijn ambitieus. In het jaar 2027 heeft De Ster 10.000 kinderen geholpen zich zelfverzekerder te voelen. Zo dragen we bij aan een wereld waarin meer mensen vol zelfvertrouwen rondlopen en gelukkiger zijn.

Het kantoorteam

Wie werken er bij de Ster?

Kantoorteam

Het team van De Ster helpt kinderen al bijna 15 jaar bij het ontwikkelen en verstevigen van een positief zelfbeeld.

Op ons kantoor in Amsterdam huist een klein, vast team van psychologen, pedagogen, organisatietalenten en een marketeer. Stuk voor stuk bevlogen professionals die allemaal vinden dat ze voor de mooiste stichting van Nederland werken.

Vrijwilligers

Elke vakantieweek gaat er een zorgvuldig geselecteerde groep van 15 tot 18 gemotiveerde vrijwilligers mee. Deze groep bestaat uit pedagogen, psychologen, bewegingsdeskundigen, acteurs, allround-begeleiders en koks. Samen zorgen zij ervoor dat ieder kind zo veel mogelijk uit de week kan halen.

Bestuur en Raad van Toezicht

De Directie voer samen met het Bestuur de dagelijkse werkzaamheden uit en schrijft de plannen voor korte en lange termijn.
Deze plannen worden door de Raad van Toezicht uitgebreid besproken en getoetst.

De leden van de Raad van Toezicht stellen hun netwerk ter beschikking aan De Ster. Bestuur en Raad van Toezicht zetten zich onbezoldigd in voor De Ster.

In de media

De Ster is sinds haar oprichting veel in de media geweest. Zo kwamen we voorbij in het Jeugdjournaal, de Telegraaf, Hart van Nederland, EenVandaag, Editie NL, RTL Late Night, Psychologie Magazine en vele andere media.

'Dat we inmiddels bijna 5000 kinderen hebben geholpen had ik nooit durven dromen'
- Fleur (mede-oprichter)

Hoogtepunten waar we trots op zijn

Dat sinds onze oprichting in 2005 jaarlijks 400 kinderen met enorm veel plezier aan onze vakantiekampen deelnemen en dat onze kampen helpen bij lastige situaties die zij in hun dagelijkse leven tegenkomen, daar zijn we het meest trots op. Maar we delen graag nog wat andere pareltjes.

In 2006 wint De Ster de Nationale Kinderkroon van Kinderpostzegels en wordt Sterkamp uitgekozen tot het beste project van 2006.

In 2008 is ook het Oranje Fonds onder de indruk van de positieve effecten van onze kampen, en wordt De Ster geselecteerd voor het Oranje Fonds Groeiprogramma. De Ster krijgt een opleidingstraject aangeboden vanuit het Oranje Fonds en McKinsey dat gericht is op financiën, communicatie en professionalisering. Dit alles om de Ster nog succesvoller te kunnen laten worden.

In 2010 krijgt De Ster hooggeëerd bezoek: op eigen initiatief komt prinses Maxima langs bij een van onze kampen. Uit nieuwsgierigheid naar onze positieve aanpak en om De Ster meer bekendheid te geven. In dit jaar winnen we dankzij de groei die De Ster doormaakt en de consequent bijzonder positieve resultaten een prijs van Univé.

In 2018 wordt het eerste Startkamp georganiseerd, voor de jongste doelgroep (van 7 tot 9 jaar). Speciaal voor onze jongste deelnemers schrijven we een nieuw pedagogisch programma. Daardoor kunnen we met trots zeggen dat we unieke, laagdrempelige hulp bieden al vanaf 7 jaar!

FONDSEN

Wij zijn enorm blij met de financiële steun die wij elk jaar van verschillende fondsen ontvangen. Daar zitten trouwe donateurs tussen die al sinds de oprichting in 2005 sponsor zijn en fondsen die meerdere jaren hebben gedoneerd. Deze fondsen helpen Stichting De Ster bij de optimale uitvoering van de vakantiekampen. Dankzij hun vertrouwen, adviezen en financiële steun is De Ster in staat te groeien en te zorgen dat duizenden kinderen mee kunnen op kamp.

Wil jij ook doneren? Mail dan naar fondsen@stichtingdester.nl.

WORD DONATEUR

Wij zijn ambitieus. In het jaar 2027 heeft De Ster 10.000 kinderen geholpen zich zelfverzekerder te voelen.

Wil jij helpen onze droom waar te maken? Steun ons dan (als particulier) en word donateur van Stichting De Ster!

Inschrijfformulier begeleider

Niet alle verplichte velden zijn ingevuld!

Vragen? Neem contact met ons op via 020-4281230 of info@stichtingdester.nl