'Elk kind heeft recht op zelfvertrouwen'

De Ster organiseert vakantiekampen waardoor kinderen zich zekerder voelen.

Wat doen wij op onze kampen?

Hoe mooi is het als je al op jonge leeftijd leert hoe je het beste uit jezelf naar boven haalt? Dat is precies waar wij op onze kampen voor elk kind invulling aan proberen te geven.

Ben jij wel eens onzeker? Vast wel. Een beetje onzeker zijn is namelijk menselijk. Of je nu volwassene of kind bent. Maar als deze onzekerheid je dagelijkse leven beïnvloedt, dan is dat vervelend. ‘Elk kind heeft recht op zelfvertrouwen’, dachten Fleur Termijtelen en Lieve van Geldorp, de oprichters van Stichting De Ster. Hoe mooi is het als je al op jonge leeftijd leert hoe je het beste uit jezelf naar boven haalt? Want jong geleerd is oud gedaan.

In het voorjaar van 2005 voegden Fleur en Lieve de daad bij het woord: ‘Om onzekere kinderen een steuntje in de rug te bieden, moeten we een veilige omgeving creëren waar plezier, warmte en vriendschap centraal staan.’ Zoals de ideale thuisomgeving eigenlijk. Waar je volledig jezelf kunt zijn. Als je je veilig voelt, leer je het beste. Des te mooier als dat op een leuke manier kan. In een vorm die kinderen aanspreekt. Een kamp bijvoorbeeld. De vorm was er dus. Nu de inhoud nog.

Op kamp bevindt je kind zich onder gelijkgestemden

Want ieder kind loopt ergens tegenaan en vindt iets lastig of spannend. Op kamp met Stichting De Ster betekent werken aan persoonlijke doelen. Zowel bewust als onbewust. Ieder kind krijgt samen met 1 of 2 anderen een eigen mentor (een van de begeleiders). Met deze mentor gaan ze dagelijks aan de slag met wat ze willen leren. Daar is een vast moment voor.

Er wordt op kamp zo veel mogelijk lol gemaakt

Lol maken is het allerbelangrijkste. Want je leert pas als je het naar je zin hebt en je je veilig voelt in de groep. Daar ligt dus ook de focus op. De kampbegeleiders zorgen voor die veilige en fijne omgeving waar je alle ruimte hebt om jezelf te zijn. Daardoor is er genoeg ruimte voor jouw kind om te experimenteren met nieuwe vaardigheden en oplossingen. Onze kampen sluiten goed aan bij de sociaal emotionele methodes die ook op school worden gebruikt. Denk hierbij aan de Kanjertraining, Leefstijl, Rots en Water etc. Een voordeel hiervan is dat de kinderen en jongeren hetgeen ze op kamp leren, nog beter kunnen toepassen op school en in hun dagelijks leven. Onze kampen zijn niet voor elk kind passend. Wil je weten of kamp bij jouw kind past? Kijk dan hier.

Stichting De Ster en de UvA

Samen met de Universiteit van Amsterdam ontwikkelden Fleur en Lieve het pedagogische programma voor de eerste kampen. In de herfstvakantie van 2005 gingen de eerste twee Sterkampen van start. Deze waren een daverend succes. Daar waren de kinderen, hun ouders en de begeleiders het unaniem over eens. Met hernieuwd zelfvertrouwen, en de herinnering aan een oergezellig kamp, gingen de eerste deelnemers naar huis.

Daarom werden er in 2006 vijf nieuwe Sterkampen georganiseerd. Ook werd een vervolgtraject ontwikkeld, dat zijn eerste twee edities beleefde: Maankamp. Inmiddels nemen jaarlijks zo’n 400 kinderen deel aan de verschillende kampen van Stichting De Ster. Onze programma’s zijn verfijnd aan de hand van ervaringen van duizenden kinderen, ouders en wetenschappelijke onderzoeksresultaten.

Wij zijn ambitieus. In het jaar 2027 heeft De Ster 10.000 kinderen geholpen zich zelfverzekerder te voelen. Zo dragen we bij aan een wereld waarin meer mensen vol zelfvertrouwen rondlopen en gelukkiger zijn.

Wie werken er bij de Ster?

Het team van De Ster helpt kinderen al 16 jaar bij het ontwikkelen en verstevigen van een positief zelfbeeld. Op ons kantoor in Amsterdam huist een klein, vast team van psychologen, pedagogen, vrijwilligerscoördinatoren, organisatietalenten en een marketeer. Stuk voor stuk bevlogen professionals die allemaal vinden dat ze voor de mooiste stichting van Nederland werken.

Vrijwillers

Elke kampweek gaat er een zorgvuldig geselecteerde groep van 15 tot 18 gemotiveerde vrijwilligers mee. Deze groep bestaat uit pedagogen, psychologen, bewegingsdeskundigen, acteurs, algemeen begeleiders en koks. Samen zorgen zij ervoor dat ieder kind zo veel mogelijk uit de week kan halen.

Bestuur & Raad van Toezicht

De Directie voert samen met het Bestuur de dagelijkse werkzaamheden uit en schrijft de plannen voor korte en lange termijn. Deze plannen worden door de Raad van Toezicht uitgebreid besproken en getoetst. De leden van de Raad van Toezicht stellen hun netwerk ter beschikking aan De Ster. Bestuur en Raad van Toezicht zetten zich onbezoldigd in voor De Ster.

In de media

De Ster is sinds haar oprichting veel in de media geweest. Zo kwamen we voorbij in het Jeugdjournaal, de Telegraaf, Hart van Nederland, EenVandaag, Editie NL, RTL Late Night, Psychologie Magazine en vele andere media. Ook is Prinses Maxima langs geweest op Maankamp in 2010.

Hoogtepunten waar we trots op zijn

Dat sinds onze oprichting in 2005 jaarlijks 400 kinderen met enorm veel plezier aan onze kampen deelnemen en dat onze kampen helpen bij lastige situaties die zij in hun dagelijkse leven tegenkomen, daar zijn we het meest trots op. Maar we delen graag nog wat andere pareltjes.

In 2006 wint De Ster de Nationale Kinderkroon van Kinderpostzegels en wordt Sterkamp uitgekozen tot het beste project van 2006.

In 2008 is ook het Oranje Fonds onder de indruk van de positieve effecten van onze kampen, en wordt De Ster geselecteerd voor het Oranje Fonds Groeiprogramma. De Ster krijgt een opleidingstraject aangeboden vanuit het Oranje Fonds en McKinsey dat gericht is op financiën, communicatie en professionalisering. Dit alles om de Ster nog succesvoller te kunnen laten worden.

In 2010 krijgt De Ster hooggeëerd bezoek: op eigen initiatief komt prinses Maxima langs bij een van onze kampen. Uit nieuwsgierigheid naar onze positieve aanpak en om De Ster meer bekendheid te geven. In dit jaar winnen we dankzij de groei die De Ster doormaakt en de consequent bijzonder positieve resultaten een prijs van Univé.

In 2018 wordt het eerste Startkamp georganiseerd, voor de jongste doelgroep (van 7 tot 9 jaar). Speciaal voor onze jongste deelnemers schrijven we een nieuw pedagogisch programma. Daardoor kunnen we met trots zeggen dat we unieke, laagdrempelige hulp bieden al vanaf 7 jaar!

vrijwilligers stichting de ster
bezoek prinses Maxima aan Stichting De Ster

Fondsen

Wij zijn enorm blij met de financiële steun die wij elk jaar van verschillende fondsen ontvangen. Daar zitten trouwe donateurs tussen die al sinds de oprichting in 2005 sponsor zijn en fondsen die meerdere jaren hebben gedoneerd. Deze fondsen helpen Stichting De Ster bij de optimale uitvoering van de vakantiekampen. Dankzij hun vertrouwen, adviezen en financiële steun is De Ster in staat te groeien en te zorgen dat duizenden kinderen mee kunnen op kamp.

Wil je De Ster ook steunen?

Stuur dan een mailtje en we nemen natuurlijk contact met je op!

Vragen? Neem contact op, we staan je graag te woord.

Stichting De Ster wordt gesteund door: