Wat doen wij op kamp?

De Ster is er voor kinderen en jongeren die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Vrijwilligerswerk bij de leukste stichting van Nederland!

De kampen van Stichting De Ster worden volledig gedraaid door vrijwilligers. Ieder jaar zetten ruim 200 enthousiaste en kundige vrijwilligers zich met veel plezier in om kinderen en jongeren de vakantieweek van hun leven te geven.

“Het geeft zoveel voldoening om kinderen, in maar een week tijd, te zien ontpoppen van onzekere ‘grijze muisjes’ tot uitbundige en voor zichzelf opkomende sterren!”

Wat staat je te wachten als je meegaat?

Je zorgt er samen met de andere begeleiders voor dat ieder kind met een grote glimlach en een flinke dosis zelfvertrouwen het kamp verlaat. Elk kamp heeft zijn eigen vaste programma, dat zich er theoretisch, maar vooral praktisch, op richt dat de kinderen of jongeren gaan experimenteren met nieuw gedrag. Ons programma kent een breed scala aan kampactiviteiten (Bonte Avond, Corfeesten, stoelendans, spellen) en een grote dosis positiviteit.

We screenen je eerst uitgebreid als je begeleider wilt worden.

Je krijgt een Verklaring Omtrent Gedrag*. Je volgt daarnaast een training voorafgaand aan het kamp en je gaat dan ook goed voorbereid met ons mee. En we horen vaak dat onze borrels en feestjes onmisbaar zijn!

Wil je kinderen en jongeren de week van hun leven geven?

Check dan hier hoe je vrijwilliger wordt bij ons.

*Alle begeleiders die met ons meegaan op kamp zijn tussen de 21 en 40 jaar oud en ontvangen een (door ons gratis aangevraagde) Verklaring Omtrent Gedrag. Meer weten? Check onze veelgestelde vragen.

Hoe word ik begeleider bij De Ster?

wat doen vrijwilligers op kamp?

Wat doen wij op kamp?

Onze kampen geven kinderen en jongeren een steuntje in de rug op het gebied van zelfvertrouwen en weerbaarheid.

praktische info voor vrijwilligers

Praktische informatie

Wanneer, waar, hoe? Hier vind je alle praktische informatie over onze kampen en alles wat daarbij komt kijken.

interesse in vrijwilliger worden?

Ja, ik wil mee op kamp!

Wij breiden onze teams graag uit met enthousiaste, bevlogen mensen. Schrijf je hier in en we nemen contact met je op!

Johan

‘Met dit kamp kun je het leven van jongeren voor de rest van hun leven een beetje mooier maken. De kinderen zitten in hun dagelijkse leven niet lekker in hun vel, maar kunnen hier een week lang stralen als een bouwlamp! Ik heb ook ongelofelijk veel over mezelf geleerd deze week. Bizar! ‘

Nelleke

‘Een kamp van Stichting de Ster begeleiden is een van de mooiste dingen die je in jouw vakantie kunt doen. Een week lang heel hard werken, heel veel lol maken, jezelf weer even kind voelen en tientallen kinderen en jongeren de week van hun leven geven. Iets dat ze voor de rest van hun leven bij zich dragen. Wat wil je nog meer?’

Roel

‘Naast dat het extreem veel voldoening geeft, leer je enorm veel. Over jezelf, over samenwerking, over mensen activeren rondom één doel, over wat positiviteit doet met jongeren en ouderen, over waar je allemaal nog meer goed in bent enzovoorts. Het is een mooie oefen- en speeltuin voor alles wat je altijd al eens wilde doen maar nooit durfde.’

Inge

‘Je gaat er met volle energie in en komt er met misschien zelfs meer positieve energie weer uit’.

Veelgestelde vragen

Hoe word ik vrijwilliger?

Ben je enthousiast geworden? Te gek! Meld je dan aan via het inschrijfformulier. Een van onze vrijwilligerscoördinatoren, Esther of Renée, neemt contact met je op. Als je binnen ons profiel past, word je uitgenodigd voor een van de kennismakingsavonden bij ons op kantoor. Hier komen meerdere potentiële vrijwilligers bij elkaar en krijg je informatie over De Ster, wat een kamp inhoudt en wat het betekent om bij ons vrijwilliger te zijn. Daarna krijg je een kennismakingsgesprek met één van ons waarin we jou graag willen leren kennen. Als zowel wij als jij enthousiast zijn, stemmen we met jou af wanneer je meegaat op een kamp.

Hoe word je als vrijwilliger voorbereid op kamp?

Twee weken voordat je op kamp gaat krijg je op kantoor de laatste info. Je ontmoet jouw medebegeleiders en volgt een training (als je een onderdeel leidt op kamp). Tijdens het kamp zelf is de zaterdag een trainingsdag voor de begeleiders. We stomen je klaar voor de zondagochtend wanneer de kinderen en jongeren komen.

Mijn studie of mijn werk heeft niets met kinderen te maken. Kan ik evengoed mee op kamp?

Jazeker! De groep vrijwilligers bij Stichting de Ster is heel divers en werkzaam in allerlei sectoren. Meegaan op kamp kan voor iedereen een prachtige ervaring zijn. Enthousiasme, persoonlijkheid en affiniteit met de doelgroep zijn drie belangrijke factoren voor ons.

Krijg ik een vergoeding?

Je reiskosten naar de kamplocatie en de trainingsdag vergoeden wij. Verder krijg je voor je inzet op kamp bij De Ster geen financiële vergoeding. Maar je krijgt er wel een heleboel energie, plezier, voldoening en vrienden voor terug!

Wat doet Stichting De Ster nog meer voor haar vrijwilligers?

Voor en met onze vrijwilligers organiseren we van alles. Denk bijvoorbeeld aan een enerverende pubquiz, een gezellige picknick of een vette spelletjesavond! Bovendien sluiten we ieder jaar af met het legendarische eindfeest waarin alle vrijwilligers worden bedankt voor hun inzet het afgelopen jaar.

Vragen? Neem contact op, we staan je graag te woord

Stichting De Ster wordt gesteund door: