Weerbaarheidstraining in de klas?

Neem contact op met De Ster

De training van De Ster op de middelbare school hebben als doel jongeren kennis te laten maken met emoties, gedachten, mindset en zelfbeeld. Door hier meer over te praten maar ook zelf te ervaren geven we de jongeren lessen mee die ze de rest van hun leven kunnen inzetten. Alleen al het praten over deze onderwerpen en het uit de taboesfeer halen maakt de workshop effectief, omdat het grootste probleem bij somberheid het niet uiten van emoties is. 

Deze training geeft een goed startpunt om onderwerpen rondom weerbaarheid en zelfvertrouwen bespreekbaar te maken in de klas. De oefeningen waren leuk en de trainers sloten goed aan bij de leerlingen!

 


Mentor van 2e klas Atheneum

Naast bespreekbaar maken is de workshop gericht op gedragsverandering. Gedragsverandering kent drie stappen. Snappen, herkennen en veranderen. Allereerst moeten de jongeren gaan snappen hoe iets werkt. Hoe beïnvloeden je gedachten je gevoel? Hoe werken emoties in je lichaam? Daarna gaan ze het bij zichzelf herkennen als zij weer onprettige gedachten hebben of bepaalde emoties voelen. Tot slot veranderen. Ze snappen hoe het werkt, herkennen het wanneer het bij gebeurd en weten wat ze moeten doen om het te veranderen. Om deze stappen te kunnen doorlopen bestaat het programma uit 2 workshops met een week tijd ertussen. De eerste workshop is gericht op snappen. De jongeren krijgen uitleg over de theorieën. Ze leren het onderwerp begrijpen zodat ze het de komende week op school en thuis kunnen observeren en begrijpen, het gaan herkennen. In de tweede workshop, gaan we actief aan de slag met ervaren en in een veilige omgeving oefenen met nieuw gedrag. Ze kunnen dan een eerste succeservaring opdoen om het daarna buiten de workshops ook toe te gaan passen en zo de verandering in werking te stellen. 

Scholen kunnen kiezen uit drie onderwerpen, daar willen we de komende jaren nog meer onderwerpen aan toevoegen. Docenten bepalen zelf welk thema in hun klas het meeste van toepassing is om zo de effectiviteit te verhogen en op de motivatie van jongeren aan te sluiten.

De scholentraining ….

 

Al zoveel leerlingen geholpen!

Zelfvertrouwen

Jongeren met een positief zelfbeeld durven meer en staan positiever in het leven. Snappen hoe zelfbeeld invloed heeft op je zelfvertrouwen en ervaren hoe je je eigen zelfbeeld kan verbeteren is hierbij cruciaal. Wanneer je jezelf kan motiveren, durf je meer en ga je niet meer nieuwe dingen uit de weg!  

Les 1

Doel: de jongeren snappen hoe je gedachten invloed hebben op je gevoelens. Ook weten ze hun gedachten ofwel positief aan te passen of te negeren.

Les 2

Doel: actief ervaren. De geleerde theorieën worden in spelvorm gezet. Hierdoor gaan de jongeren concreet oefenen.

Weerbaarheid

Nee durven zeggen en je mening durven geven. Iets wat juist voor jongeren lastig is omdat ze er graag bij willen horen en zichzelf vergelijken met anderen. Groepsdruk is in deze levensfase een grote uitdaging. Leren wat jouw eigen mening is en hoe je je mening en grenzen aan kan geven gaat ze helpen in lastige situaties. 

Les 1

Doel: de jongeren weten van zichzelf hoe het ‘ja-gevoel’ en ‘nee-gevoel’ voelt, ze snappen het belang van grenzen aangeven en weten hoe je dit op een handige manier doet

Les 2

Doel: actief ervaren. De geleerde theorieën worden in spelvorm gezet. Hierdoor gaan de jongeren concreet oefenen. Denk aan leren stevig te staan, stemgeluid inzetten en oefeningen rondom groepsdruk.

Met meer zelfvertrouwen…

– Ga je volledig in de groep staan, in plaats van net er buiten.
– Durf jij je haren anders te dragen naar school.
– Geloof jij die gedachtes niet meer die zeggen dat je iets niet kan.

 

– Durf jij jezelf te zijn, vooral bij vrienden.
– Ga je met je vrienden mee lol trappen in de pauze.
– Denk je vaker ‘dit gaat me lukken’.

– Kan jij met een rechte rug ‘nee’ zeggen tegen.
– Ben je minder bang om nieuwe dingen uit te proberen.
– Boeit het je niet dat iemand jouw nieuwe shirt niet mooi vindt.

– Luister je naar wat jij zelf wil, en zet je hier stappen in.
– Leer je jezelf aan te moedigen in plaats van naar beneden te praten.
– Weet jij dat fouten maken oké is.

“Superleuk om tussen de kampen bezig te zijn met de theorieën. Door het samen met mijn zoon te doen bleef hij er met zijn aandacht goed bij. De opdrachten waren heel duidelijk, concreet en leuk om te doen!”

Moeder van een kampdeelnemer (12 jaar)

Door de This Is Me cursus samen met mijn zoon te doen hebben we een gezamenlijke taal ontwikkeld. Wanneer we het nu hebben over ‘de vulkaan’ weten we beide wat we bedoelen. Zo voelt de drempel om over deze onderwerpen te praten een stuk kleiner!

Moeder van zoon (13 jaar)