3. Herinneringen maken met elkaar is het mooiste dat er is

Herinneren maken. Hoe je van deze gekke tijd ook iets waardevols maakt

Als we op kamp ergens goed in zijn, is het wel hele toffe herinneringen maken met elkaar! Als je wel eens met ons mee bent geweest, of het nou als deelnemer of als begeleider is, dan denk je hopelijk met een grote glimlach terug aan alles wat je op kamp hebt meegemaakt. Dat ene bijzondere moment tijdens het mentormoment, dat toffe optreden tijdens de bonte avond, die goede grap die uitgehaald werd bij de leiding, die hele gekke verkleed-act…

Hoe fijn zou het zijn dat jullie als gezin over een tijdje met een grote glimlach terugkijken op deze bijzondere periode met elkaar? Als in die herinnering niet de spanning en onzekerheid op de voorgrond staat, maar de gezelligheid? Als je kind niet terugdenkt aan die uren huiswerk die gemaakt moesten worden, maar aan de toffe dingen die jullie met elkaar hebben gedaan? Gewoon, omdat jullie samen waren!

Mensen herinneren zich vooral dingen die nieuw, belangrijk of emotioneel waren. We hadden het in onze vorige blog al even over het bewust wegleggen van ‘schermen’ en echt even tijd voor elkaar vrij maken. Hierbij stilstaan is altijd al belangrijk geweest, maar in de hectiek van deze dagen misschien nog wel nèt iets belangrijker. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar herinneringen en jongvolwassenen herinnerden zich vooral dingen die ze vroeger thuis hadden beleefd. Creëer dus bewust mooie momenten met elkaar! ⭐ Hier wat tips hoe dat te doen, natuurlijk in Stichting De Ster stijl! ⭐

Modeshow

Trek alle kleren uit de kast en ga zo gek mogelijk verkleed. Trek van ieder gezinslid minimaal een kledingstuk aan, creëer een catwalk door de woonkamer en hou een modeshow! Zorg dat iemand foto’s maakt en druk die meteen af; leuk om thuis op te hangen als aandenken!

Shake it off!

Zet aan het aan het einde van een lange dag huiswerk maken en thuiswerken keihard jullie favoriete muziek aan en dans op dat nummer met z’n allen zo hard als je kan! Dit is trouwens ook een heerlijke anti inkak-tip, goed om weer wat energie te krijgen als je dat even nodig hebt!

Opruimkwartiertje

blankMaak van opruimen een feestje! Zet een timer op bijvoorbeeld 15 minuten, knal de muziek hard aan en ga er samen voor! Zing mee en als de timer gaat zijn jullie ook echt klaar met wat je aan het doen was. Zelfs de meeste stomme klusjes worden zo behapbaar en leuk.

Corfeesten!

blankCorfeesten is het àllerleukste om te doen! Corfeesten is afwassen in Ster-stijl, met een enorm feest! Nodig: lekkere muziek, afwas, voldoende schuim, afwasborstels en theedoeken. Regels: als de muziek aan is, wordt er vol overgave, al billenschuddend en meezingend afgewassen. Is de muziek uit? Dan mag iedereen losgaan met sop & schuim! Zelfs de hond blijft niet sop-vrij! #welovecorfeest!

Schminken

blankKoop schmink, zoek wat voorbeelden op internet en ga los op elkaar! Laat je kids jou ook eens schminken en jouw nagels lakken (ja ook jij, man des huizes), je hoeft voorlopig toch de deur niet uit 😉

Kooktalent

blankLaat je kids een menu bedenken voor het avondeten met alleen maar dingen die jullie nog nooit hebben gegeten thuis (hoeft niet doordeweeks, mag ook in het weekend als jullie meer tijd hebben) en ga samen de keuken in. Kleed jullie leuk aan, dek de tafel mooi en geniet!

Bonte avond

blankOrganiseer in het weekend een bonte avond. Introduceer het ’s ochtends, laat iedereen iets voorbereiden, creëer thuis een echt podium en treed voor elkaar op. Liedjes, dansjes, een gedicht, ieder heeft vast een mooi talent om aan elkaar te laten zien. Zorg dat alle optredens opgenomen worden, zo leuk om later terug te kijken!

Wij zijn mega benieuwd wat jullie thuis al doen om deze periode zo fijn mogelijk voor iedereen te maken. Heb je leuke foto’s van jullie gekkigheid thuis, stuur ze op naar ons, dat maakt onze werkweek nog leuker! Op naar nog heel veel mooie herinneringen met elkaar.

Rosanne Vos

Psycholoog kind en jeugd