3. Spannende tijden – tips voor angst bij je kind

Spannende tijden – tips voor angst bij je kind

Hele dagen met z’n allen thuis zijn, maar geen vakantie hebben. ‘Vrij’ zijn maar wel thuis huiswerk moeten maken of les krijgen van je ouders. Klaar zijn met je schoolwerk, maar wel stil moeten zijn, want je ouders zijn thuis aan het werk en moeten veel. Niet met je vriendjes kunnen buiten spelen en niet weten hoe lang deze situatie nog duurt…
Voor de meeste kinderen en jongeren is deze periode net zo vreemd en beangstigend als voor ons, volwassenen. Niet weten waar je aan toe bent en hoe lang dit alles nog gaat duren is eng. Kinderen en jongeren krijgen bewust of onbewust veel meer mee van de coronacrisis dan je denkt. In onze vorige blog hadden we het al over het belang van structuur in de dagen thuis, maar hoe ga je om met de spanningen en angsten van je kind rondom het coronavirus?

Angsten komen veel voor en zijn heel normaal! Het ene kind is van nature iets angstiger aangelegd dan het andere en zal ook meer last hebben van de huidige situatie dan de ander. Als jouw kind angstig is en met veel vragen zit, hoe ga je hier dan mee om? Hier onze tips:

Tip 1 > Neem je kind en zijn of haar angsten serieus!
Wij volwassenen hebben snel de neiging gerust te stellen (“wees maar niet bang”) maar probeer dat in deze situatie zo min mogelijk te doen. Het is ook een enge situatie en bang zijn mág. Benoem dat je ziet dat je kind bang is en dat begrijpt, het is ook spannend allemaal. Praat er samen over zonder het groter of enger te maken dan dat het al is.

Tip 2 > Geef het goede voorbeeld.
Laat zelf zien hoe jij omgaat met deze situatie en jouw eigen spanningen en angsten. Benoem dat je het zelf allemaal ook spannend vindt en bespreek wat jullie thuis zelf al doen of nog kunnen doen tegen Corona. Denk aan: niezen in je ellenboog en vaak je handen wassen.

Tip 3 > Geef uitleg, maar houdt het feitelijk en praktisch.
Vraag wat je kind al weet, vul aan waar nodig en kijk samen één keer per dag het (jeugd)journaal. Veel ouders willen het nieuws een beetje weg houden bij hun kinderen, maar niet weten wat er gebeurt, is nog veel spannender dan het wél weten. Kinderen krijgen toch altijd meer mee dan je denkt, ook bijvoorbeeld via vriendjes of social media. Kinderen kunnen onwijs gaan piekeren als ze, wat ze meekrijgen, niet kunnen plaatsen. Laat het er zijn, maar heb het er ook niet de hele dag over. Dat maakt juist onrustig.

Tip 4 > Bedenk samen hoe jullie er het beste van kunnen maken!
Zoek afleiding in leuke dingen en daag je kind uit hierin creatief te zijn; wat kan allemaal thuis? Bedenk samen een goede helpende gedachte (‘Ik doe wat ik kan en samen maken we er het beste van!’) en laat je kind deze gedachte op een plek in huis ophangen waar het goed te zien is. Laat je kind een fijne herinnering ophalen en hieraan denken als het even bang is of zich zorgen maakt, dat helpt!

Dus: neem de angsten serieus, geef zelf het goede voorbeeld, geef uitleg en laat je kind meedenken in oplossingen, zodat er meer rust komt en daardoor meer ruimte voor de positieve dingen in het leven.
Samen maken we er het beste van!

Rosanne Vos

Psycholoog kind en jeugd