3. Eigenlijk gun ik ieder kind een Sterkamp!

Eigenlijk gun ik ieder kind een Sterkamp!

Sebastiaan (36 jaar), is begeleider op Sterkamp. Buiten de vakanties werkt hij in een TBS kliniek. Dat is pittig werk. De positieve sfeer tijdens de Ster kinderkampen is onmisbaar voor hem geworden en maakt dat hij al sinds 2009 meegaat op Sterkampen.

We vroegen hem te vertellen wat hij zoal meemaakt tijdens een Stichting de Ster kamp.“Ik ben al 25 keer mee geweest op kamp en het lukt me nog steeds niet om aan mijn maten uit te leggen wat voor moois ik daar meemaak”, aldus Sebastiaan.

“Een kamp is nooit dezelfde als die daarvoor. Telkens zijn er weer nieuwe kinderen met verschillende achtergronden, problemen en eigenschappen. Elk kind vraagt om zijn eigen aanpak, wat een dynamiek oplevert met de begeleiders die mee gaan. Theoretisch gesproken oefenen we met praktische gedragsverandering bij de kinderen, we zorgen ervoor dat kinderen beter worden in sociale vaardigheden. Maar dan weet je nog niks….” (lacht).

Een leeg zwembad

“Ik vergelijk wat er gebeurt vaak met een scene van een druk zomerzwembad. Het is heerlijk warm weer en iedereen is in dat zwembad. Kinderen rennen langs elkaar heen en springen en duiken vanaf de kant kris kras het water in. En daartussen staat een kind dat aan de kant blijft staan, beetje ongebruind nog, met zwemvleugeltjes weet je wel. Dat kind durft zich niet te bewegen in al die drukte om het angstig is voor van alles. Wat De Ster doet met zo’n kind is dit: we gaan naast het kind staan en kijken naar alle krioelende kinderen en benoemen het gevoel van het kind: ‘Druk he’. En dan ‘Maar weet je wat? Morgen is het zwembad helemaal leeg. Zullen we dán hier samen gaan zwemmen?’ We gaan oefenen met in het zwembad zijn. Het zwembad moet leeg zijn om veiligheid te creëren en vanuit die veilige situatie oefenen we met in het zwembad springen. En opeens zeggen we dat er dadelijk twee badmeesters langskomen die het kind gaan leren duiken.

Er worden steeds nieuwe elementen aan de situatie toegevoegd die we wel van tevoren aankondigen. Die voorspelbaarheid is nodig om het veilig te houden. Totdat een kind alle situaties die er sociaal kunnen voorkomen in een zwembad een keer heeft meegemaakt, in alle veiligheid. Veiligheid is essentieel tijdens een Stichting de Ster kamp. Oordelen en veroordelen houden we buiten de deuren van het Sterkamp. Op die manier maken we ruimte voor lekker gek doen en kunnen kids uit hun schulp kruipen.”

De slipperdief

“Er was een meisje van 9 mee. Ze was een heel angstig meisje: heel stil, teruggetrokken en verlegen. Durfde nauwelijks te antwoorden als je iets vroeg. Dat was ook de reden dat ze mee was. Een van de begeleiders van het kamp wiens taak het is om de leerdoelen van alle kids in de gaten te houden, besloot om haar speels te sarren. Elke dag verstopte hij haar slippers. Het meisje   vond dat natuurlijk niet leuk. Naarmate de dagen verstreken voelde zij zich enerzijds veiliger, maar werden de streken van de begeleider heftiger: Op de een na laatste dag vond ze haar slippers hangend aan een touwtje boven de gezamenlijke eettafel weer terug. Ze voelde zich echter zoveel zelfverzekerder dat ze besloot om voor zichzelf op te komen. Ze bedacht samen met andere begeleiders een manier om de slipperdief op zijn plek te zetten. En dat lukte! Ze verstopte al zijn kleren en hing ze aan touwtje over zijn auto. En tenslotte durfde ze bovenop de motorkap te zitten toen de slipperdief en alle kampgangers kwamen kijken wat er nu gebeurd was. Hoezo teruggetrokken? Totaal niet meer. En dat vind ik zoooooo mooi om mee te maken: de groei bij kids die doorkrijgen dat ze het wel aankunnen allemaal, zonder angstige gevoelens. Eigenlijk gun ik ieder kind een week mee op Ster kinderkamp. Want komt het puntje bij het paaltje kan ik het niet uitleggen en moet je er gewoon bij zijn.”