Mijn kind meer zelfvertrouwen geven in de zomervakantie?

5 tips met o.a. fouten-bingo’s en dagjes weg!

Meer zelfvertrouwen krijgen in de zomervakantie?

De zomervakantie is begonnen! Even een paar weekjes ontspannen voor jouw kind om vervolgens in september met het nieuwe schooljaar te starten. Wist je dat je in de zomervakantie allerlei dingen kan doen om jouw kind extra zelfvertrouwen te geven? Wij hebben 5 tips voor je op een rijtje gezet! Zo staat jouw kind komend schooljaar sterker in zijn of haar schoenen.

1. Plan een dagje weg, oefening in zelfstandigheid

Eh nee.. niet jij als ouder! Geef jouw kind eens de kans om een dag voor het gezin te plannen. Wat zou hij/zij willen doen? Hoe kunnen jullie daar komen? En wat of waar gaan jullie achteraf eten? Laat jouw kind de leiding nemen bij het bepalen van de dagplanning. Op die manier oefenen ze met zelfstandig beslissingen nemen en word jij misschien wel aangenaam verrast! En vergeet niet; voer deze planning ook daadwerkelijk uit 😉 Hierdoor groeit hun gevoel van competentie en daarmee zal hun zelfvertrouwen vergroten! Is er teveel keuzestress, geef een budget, dat kan helpen.

2. Maak een ‘fouten maken mag-bingokaart’

Je kent het misschien zelf ook wel: die spanning bij het maken van fouten. Wat als je die presentatie op je werk niet goed doet of die deadline niet haalt? Kinderen kunnen ook last hebben van deze spanning. Maar hoe kan je nou oefenen met fouten maken? Door ze expres te maken!

Maak samen een bingokaart op papier met verschillende fouten, hiernaast kan je wat voorbeelden vinden, maar bedenk vooral jullie eigen fouten! Dan is het de challenge om deze bingokaart in een dag uit te spelen. Op die manier zullen ze ontdekken dat het maken van fouten helemaal niet zo erg is als ze misschien denken, en dat ze er zelfs van leren. Dit zal hun zelfvertrouwen vergroten!

Fouten leren maken
zelfvertrouwen vergroten door vladouches

3. Groepsactiviteiten, zoek ze op!

Op onze kampen zien we ze regelmatig: kinderen die het heel spannend vinden om met andere kinderen te kletsen of af te spreken? Probeer daarom in de zomer eens wat vaker leuke groepsactiviteiten te doen om hiermee te oefenen. Denk aan een groepssport, lid worden van een scouting of workshops volgen bij jullie in de buurt. Zo kunnen ze in een ontspannen setting oefenen met dat wat zo spannend is; contact maken met andere kinderen. Bovendien oefenen ze zo met samenwerken en doen ze leuke ervaringen met leeftijdsgenoten op. Tip: op kidsproof vind je veel zomeractiviteiten in jouw regio.

4. Negatieve gedachten verbranden

Ja, dit lees je goed; verbranden! Heeft jouw kind veel negatieve gedachten in zijn/haar hoofd zoals ‘Ik doe nooit iets goed’, ‘Dit lukt me toch niet’, of ‘Niemand vindt me aardig’? Het kan helpen om deze gedachten op te schrijven, zo wordt je je bewust van deze gedachten en haal je ze even uit je hoofd. Doe als ouder vooral ook mee en schrijf op welke gedachten jou wel eens in de weg zitten. Jullie kunnen ze met elkaar delen of voor jezelf houden. Gooi vervolgens de papiertjes met deze gedachten in het vuur. Deze gedachten helpen niet en mogen wegblijven en het verbranden ervan kan enorm opluchten.

5. Ga mee op kamp!

Tijdens onze kampen oefenen we alle activiteiten die je hierboven leest. Zou het voor jouw kind fijn zijn om in een veilige omgeving hiermee aan de slag te gaan? Tijdens een leuke week hun zelfvertrouwen te vergroten? Dan is kamp iets voor jullie! Jouw kind zal een geweldige week hebben en tegelijkertijd veel leren over emoties, gedachten en het oplossen van lastige situaties.

Kampen De Ster

De Ster heeft kampen voor kinderen tussen de 7 en 17 jaar oud. We werken op een speelse en positieve manier aan hun zelfvertrouwen vergroten, weerbaarheid en sociale vaardigheden. Nieuwsgierig geworden?

Merel Fo

Groetjes,

Hoi, ik ben Rosan Klieverik, en ik werk als Orthopedagoog bij Stichting De Ster. Ik vind het leuk om kinderen op een speelse manier uit te dagen en een beetje te laten experimenteren met fouten maken (want dat kan enorm spannend zijn!). Vroeger was ik zelf een fanatieke kamp-ganger en genoot ik van allerlei scoutingkampen. Hoe tof dat ik nu vanuit mijn werk met kinderen op kamp ga. Naast op kamp gaan schrijf ik af en toe blogs met leuke tips & tricks voor thuis!

Nog meer tips en tricks?

Lees onze andere blogs of schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Hoe ontwikkel je de weerbaarheid van jouw kind?

BLOG  Hoe ontwikkel je de weerbaarheid van jouw kind?Wat is weerbaarheid?Weerbaar zijn betekent dat jouw kind goed voor zichzelf kan opkomen, grenzen kan aangeven, maar ook duidelijk hun eigen wensen en behoeften kan benoemen. We denken vaak bij weerbaarheid dat het...

Als eerste op de hoogte zijn?

Al meer dan 2.000 mensen gingen je voor! We spammen niet, beloofd 😉