3. 5 vragen aan: moeder van Tobias en Sophie

5 vragen aan: moeder van Tobias en Sophie

1. Wat was de reden dat je jouw kinderen hebt aangemeld?
Beide kinderen ervoeren moeite in de sociale relaties met name op school. Ze hebben door een combinatie van gevoeligheid en intelligentie een ‘anders zijn’ ervaren en zijn gepest. Hoeveel het pesten al enkele jaren gestopt is heeft het zijn sporen nagelaten die zich uiten in onzekerheid en onvermogen om adequaat op lastige sociale situaties te reageren.

2. Hoe keken jouw kinderen zelf naar deelname aan het kamp?
Mijn zoon vond het heel spannend. Hij was echter erg gemotiveerd om zelf wat aan zijn kwetsbare positie in de klas te veranderen. Hij heeft hierin een hele rationele afweging gemaakt dat hij alles al geprobeerd had en dat een kamp een nieuwe mogelijkheid was om zijn situatie te verbeteren. Hij wilde deze mogelijkheid graag benutten.
Hoewel mijn dochter in eerste instantie de noodzaak van een kamp niet inzag raakte ze vrij snel mede door de verhalen van haar broer geënthousiasmeerd en gemotiveerd om aan de slag te gaan. Ze is van nature stabiel en niet angstig en is het kamp met enthousiasme en vertrouwen tegemoet gegaan.

3. Hoe kwamen jouw kinderen terug van het kamp?
Bij mijn zoon hebben we echt een mindshift gezien van een angstig en zorgelijk kind wat dacht in bedreigingen en problemen en veel piekerde naar een ontspannen kind. Hij is veel minder angstig. Zorgen blijven kleiner en worden positief constructief benaderd. Hij is in staat om zijn eigen gedachtes bij te sturen. Hij heeft na het kamp een nieuwe start in een nieuwe klas gemaakt en het lukt hem veel beter om contact te maken, te onderhouden en vriendschappen op te bouwen. Hij is weerbaarder en lijkt minder kwetsbaar bij tegenslagen. Bovenal is hij veel ontspanner, blijer, en stabieler in zijn stemmingen. En de dramalessen op school zijn geen drama meer 😉

4. Had er een verandering in het gedrag plaatsgevonden?
Bij mijn dochter zagen we een vergelijkbare ontspanning, alsof het ‘op haar hoede zijn’ even geparkeerd was. Ze was heel blij en zeer waarderend en positief in haar benadering naar ons. De liefde van het kamp heeft ze mee naar huis genomen. Ze lijkt iets meer over haar emoties te praten en heeft de positieve benadering vastgehouden. Dat merk ik in haar gesprekken en in de complimenten en feedback die ze blijft geven en vraagt vaak juist na een lastige dag. We zijn er nog niet met haar, maar het kamp was een mooi punt van herijken.

5. Wat zou jij tegen je kinderen willen zeggen?
Dat ik waanzinnig trots op ze ben. Om wie ze zijn als mens en omdat ze in de spiegel durven te kijken en zelf (mede) verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen geluk. Ze zetten zich hier keihard voor in en geven niet op. Geholpen door een fantastisch team van stichting de Ster die de optimale randvoorwaarden schept voor het doormaken van deze ontwikkeling.
Ik gun elk kind (en eigenlijk ook elke volwassene) een weekje sterkamp.

Jeetje wat zou de wereld daar van opknappen.