2. Tips & Tricks
  3. De E, staat voor Experimenteren

De E, staat voor Experimenteren

Voorafgaand aan elk kampweek is er een trainingsweekend waar de nieuwe en ervaren vrijwilligers getraind worden en aan teambuilding gedaan wordt, nog voordat de kinderen arriveren op zondag. Tijdens dit weekend wordt ook ‘De basis’ van een kampweek uitgelegd aan de hand van de afkorting STER. Hoe kan het ook anders;) Ik leg jullie graag uit waar deze afkorting voor staat:

De E, staat voor Experimenteren

Het uiteindelijk doel van de kampen is dat het gedrag wat de kinderen of jongeren niet helpt, veranderen naar gedrag wat wel helpend is. Dit kan heel divers zijn: wel durven op iemand af te stappen, meer zelfvertrouwen hebben, meer voor jezelf opkomen of minder snel boos worden. De stap voor het veranderen van het gedrag is durven experimenteren.
Nieuw gedrag durven uittesten, om te kijken of het bij je past en of het zal gaan werken om je uiteindelijke doel te bereiken. Hiervoor is veiligheid nodig. Deze veiligheid hebben we het al over gehad en zetten we neer met de structuur en de positiviteit.
Hoe we daarna de kinderen en jongeren uitnodigen te experimenteren met nieuwe gedrag en hoe je dit thuis ook kan doen. Leg ik jullie graag hieronder uit.

Fouten maken mag!

Bij het uitproberen van nieuw gedrag hoort fouten maken. Ik ben zelf ongeveer een half jaar geleden begonnen met zangles en werd hier (toch wel echt weer pijnlijk) mee geconfronteerd. De eerste keer een lied zingen betekent een hele hoop valse noten. Nu wil ik heel stoer zeggen dat dit me niks doet, maar dit maakt toch wel dat ik met een rood hoofd en flink warm gevoel de lessen steeds weer uitstap. Dus heel ontspannen fouten maken, zal het nooit echt worden voor mij. Het belangrijkste is dat ik me niet tegen laat houden om iets nieuws te proberen. Als ik dat wel had gedaan, was ik nooit op zangles gegaan en had ik hier niet zoveel plezier uit gehaald.
Dit geldt hetzelfde voor de kinderen op kamp en voor het experimenteren met nieuw gedrag thuis. Er gaan fouten gemaakt worden! Elke keer dat iemand een fout maakt betekent eigenlijk dat je iets aan het doen bent wat je nog niet perfect kan. Mega knap dat je het probeert! Dus fouten maken is eigenlijk heel positief en goed! Dus als fouten maken zo goed is zou je ze eigenlijk moeten vieren! Ja echt? … ja wat mij betreft wel! Dat is in ieder gevalwat we vaak op kamp doen! Fouten maken betekent dat je iets leert en moet net zo hard gevierd worden als wanneer het wel is gelukt. Door dit thuis aan je kinderen uit te leggen en vanaf nu een high-five te geven als het is gelukt om een fout te maken biedt je ruimte voor
experimenteren.

Ik heb vertrouwen in jou!

Laat jouw kind merken dat je weet dat hij/zij het kan. Soms hebben kinderen hier zelf nog niet zoveel vertrouwen in, dan helpt het wanneer iemand je stimuleert en een klein ‘duwtje’ in de goede richting geeft. Geen makkelijke stap, want dit gaat vaak over dingen die kinderen lastig vinden om te doen. Wanneer kinderen iets spannend vinden zullen ze geneigd zijn weer onder jouw arm te willen kruipen en te willen leunen op jou als ouder. Het is dan heel verleidelijk om het voor jou kind over te nemen. Want angstig: mega fijn als ik dit voor jou kan oplossen. Goed om te weten is dat elke keer dat je iets overneemt van jouw kind je met jouw gedrag eigenlijk zegt: Ik zie dat jij dit nog niet kan, ik doe het voor jou. Het is dus belangrijk om een balans te zoeken tussen erkennen van de angst en overnemen wanneer het echt te ver uit de comfort zone van jouw kind is. En een klein duwtje geven om te laten merken dat je jouw kind vertrouwt.

Merel Nederend
Psycholoog bij Praktijk de Plek en vrijwilliger als Hoofd Coach op kamp.
www.praktijkdeplek.nl
Zes jaar geleden ging ik voor het eerst mee als vrijwilliger bij Stichting de Ster, inmiddels ben ik flink besmet met het ‘Sterkamp-virus’ en ga ik na meer dan 15 kampen nog steeds met evenveel plezier mee. Ik heb met mijn werk als Psycholoog echt van mijn hobby mijn werk kunnen maken, want wat blijkt: ik raak nooit uitgepraat over pedagogiek. Het leukste aan mijn werk vind ik kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken weer in hun kracht zetten. Dit doe ik vanuit lol maken, nieuwsgierig zijn en vooral niet zittend aan tafel. Sinds 2018 doe ik dit vanuit mijn eigen praktijk: Praktijk de Plek, waar kinderen speels, serieuze stappen kunnen zetten!