Tips: Hoe geef je jouw kind meer zelfvertrouwen?

Met modeshows & vla-douches?

Hoe kan ik mijn kind meer zelfvertrouwen geven?

De kinderen en jongeren bij ons op kamp leren enorm veel rondom zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. We doen dat in verschillende onderdelen: in  ‘Club’ door nieuwe theorieën te leren, bij ‘Spel’ door te oefenen met je lichaamstaal en in ‘Theater’ door nieuw gedrag uit te proberen. Maar wist je ook dat de kinderen juist heel veel leren buiten deze blokken om?

Groeien in zelfvertrouwen door een modeshow!

Ieder kamp organiseren wij een modeshow. Niet alleen omdat een modeshow gewoon heel leuk is, maar ook omdat het een goede oefening is. Want wat doen modellen bij een modeshow? Zij lopen enorm zelfverzekerd over de catwalk en zijn absoluut niet bang om zichzelf te laten zien. Iets wat voor veel kinderen bij ons op kamp juist heel spannend is! Hoe tof dat het je dan op kamp, ondanks de spanning, tóch lukt om die catwalk op te lopen en een groot applaus in ontvangst te nemen. Om vervolgens alle spanning hiervoor kwijt te zijn en het liefst nog 3x over de catwalk te gaan: een echte boost voor je zelfvertrouwen!

zelfvertrouwen vergroten kinderen
zelfvertrouwen vergroten door vladouches

Zelfvertrouwen vergroten door vla-douches?

Ja, het kan ook met vladouches! Wist je dat kinderen bij ons op kamp wel eens vla over de leiding heen gooien? Supergrappig natuurlijk , maar van te voren ook best spannend. Wat gaat de leiding ervan vinden? En durf je dat voor de groep echt te doen!?

Vooral voor kinderen die zich heel streng aan alle regels willen houden is dit een goede oefening. Zo kunnen ze ervaren dat er niks ergs gebeurt als zij een beetje buiten de lijntjes kleuren en dat het zelfs heel erg leuk kan zijn! Heel tof dat wanneer ze dit durven te doen en dit met een luid gejoel ontvangen wordt.

En denk je nou; jeetje arme leiding! Die genieten er zelf stiekem ook van en mogen achteraf even lekker douchen, geen zorgen 😉

Tips voor thuis!

We snappen natuurlijk dat thuis vla-douches geven misschien niet het meest ideale scenario is. Daarom hebben we een aantal alternatieven waarmee je jouw kind net wat meer laat durven!

Uiteraard doe jij als ouder ook mee met deze opdrachtjes! Of geven we je nu een te spannende uitdaging? 😉

AVONDETEN ZONDER BESTEK

Probeer eens samen een avondmaaltijd zonder bestek te eten. Lekker met je handen die spaghetti naar binnen werken. Of je yoghurt met je vinger doorroeren!

DOUCHEN MET KLEREN AAN

Is de kleding vies geworden van het buitenspelen? Ga eens met kleding nog aan onder de douche staan of in bad zitten! Dat voelt heeeel gek!

binnenstebuiten kleding

Ben je je aan het aankleden voor de dag? Doe eens al je kleding binnenste buiten aan en ga zo op pad naar bijvoorbeeld de supermarkt! Alsof je niets gemerkt hebt ;).

Cursus zelfvertrouwen en weerbaarheid? Dat kan op kamp!

De kampen van De Ster zijn unieke en effectief bewezen weerbaarheidstrainingen. Tijdens een kampweek leren kinderen hoe ze vrienden maken, positief over zichzelf denken en beter voor zichzelf op kunnen komen. Naast dat ze heel erg veel leren tijdens deze week is het vooral een echte kampweek met ‘vossenjacht’, watergevecht en genoeg andere gekkigheid.

Merel Fo

Groetjes,

Hoi, ik ben Rosan Klieverik, en ik werk als Orthopedagoog bij Stichting De Ster. Ik vind het leuk om kinderen op een speelse manier uit te dagen en een beetje te laten experimenteren met fouten maken (want dat kan enorm spannend zijn!). Vroeger was ik zelf een fanatieke kamp-ganger en genoot ik van allerlei scoutingkampen. Hoe tof dat ik nu vanuit mijn werk met kinderen op kamp ga. Naast op kamp gaan schrijf ik af en toe blogs met leuke tips & tricks voor thuis!

Als eerste op de hoogte zijn?

Al meer dan 2.000 mensen gingen je voor! We spammen niet, beloofd 😉