Stay Strong: 12 t/m 16 jaar (middelbare school)

Je maakt je eigen film en leert veel over jezelf!

Wat is Stay Strong?

“Het kamp helpt je om sterker te worden. Je kunt over iedere situatie goed praten. Je leert er heel veel!”

Stay Strong is een kamp voor jongeren van 12 t/m 16 jaar, met een filmthema! Het kamp duurt 6 dagen en 5 nachten (van zondag t/m vrijdag). Je gaat op Stay Strong als je op de middelbare school zit en meer wil leren over jezelf en lastige situaties. In het filmpje hieronder neemt razende reporter Eline je mee op een Stay Strong kamp!

Wat ga je doen?

Tijdens Stay Strong ga je aan de slag met thema’s, zoals::

• Wie ben ik?
  • Zelfvertrouwen
  • Omgaan met schooldruk
  • Omgaan met groepsdruk
  • Opkomen voor jezelf
  • Grenzen aangeven
  • Andermans grenzen leren herkennen
  • Omgaan met social media
  • Vrienden maken en behouden
  • Omgaan met ruzies
  • Omgaan met pesten/plagen

Op Stay Strong leer je vaardigheden die je helpen in zulke lastige situaties. Met leeftijdsgenoten kun je het hierover hebben en elkaar helpen. Op Stay Strong gaan jongeren mee die misschien wel dezelfde lastige situaties hebben als jij. Je bent dus niet alleen!

Hoe ziet een dag op Stay Strong eruit?

De dagen op Stay Strong zijn leuk, afwisselend en met een vol programma. Met maximaal 31 andere jongeren en maximaal 18 begeleiders ga je naar een hele toffe kamplocatie. Zodra je ouders/verzorgers je gebracht hebben, maken we eerst kennis met elkaar, krijg je een rondleiding over de locatie en check je waar je bed is. Tijdens de eetmomenten (ontbijt, lunch, avondeten) zijn we altijd met de hele groep samen. De rest van het kamp ben je vooral in kleinere groepjes bezig.

Het laatste waar je tijdens de vakantie waarschijnlijk aan moet denken is ‘leren’. Daarom hebben wij het ‘leren’ op Stay Strong in een filmjasje gestoken; veel leuker! Onder begeleiding van regisseurs maak je in groepjes een eigen film. Elke dag komen sociale vaardigheidsthema’s aan bod. Dit gebeurt elke dag in vaste onderdelen: Masterclass, Write the script, Acting Studio en Visagie/ Dressing Room. Maar we zorgen ook voor voldoende ‘chilltijd’. Daardoor is er ruimte om nieuwe vrienden te maken, van alles samen te bespreken en van elkaar te leren.

Je krijgt ook een mentor toegewezen. Dit is een begeleider die er 24 uur per dag voor jou is. Samen met 1 of 2 andere jongeren vorm je een mentorgroep. Je werkt met hen elke dag aan persoonlijke doelen tijdens een mentormoment. Jullie eigen gemaakte film gaat natuurlijk in première! Op de laatste avond loop je over de rode loper, neem je plaats en geniet je van je eigen film en die van de andere groepen. Dit sluiten we natuurlijk af met een vette afterparty! De film ontvang je na afloop van het kamp digitaal.

Masterclass

Tijdens Masterclass bekijk je in kleine groepjes met de anderen deelnemers filmfragmenten over situaties waar je op jouw leeftijd last van kan hebben. Je bespreekt op welke manieren je met dit soort situaties omgaat en je leert hoe je dat in de praktijk kunt brengen.

Write the script

Na Masterclass onderzoek je hoe deze thema’s terug kunnen komen in de film die je met je groepje maakt. Je schrijft met je groep een script en maakt een bijbehorend storyboard.

Action studio

In de Acting studio werk je aan lichaamshouding, oogcontact, stemgebruik, expressie en presentatietechnieken. Dat zorgt voor een goede voorbereiding op de rol in de film en is ook nog eens onwijs handig na kamp!

Visagie

De beauty experts, grimeurs en stylisten staan klaar bij de dressing room en visagie salon om je om te toveren tot een echte filmster!

Mentor moment

Je krijgt een eigen mentor. Samen met 1 of 2 andere jongeren vorm je een mentorgroep. Met hen werk je dagelijks aan je persoonlijke doelen. Jullie geven elkaar tips en oefenen in rollenspelen. Zo leer je veel van, maar ook mét elkaar.

Waar is het kamp?

Voor de kampen hebben wij locaties in het midden en oosten van Nederland. Dit zijn altijd groep accomodaties met goede voorzieningen (zoals veel buitenruimte, meerdere slaapzalen en veel groen) zodat jullie allemaal een fantastische week hebben! Na het intake gesprek hoor je naar welke toffe locatie je gaat.

veldstudiecentrum Hei en Boeicop

Voor kamp

Voor kamp kom je met je ouders bij ons op kantoor. Jij vult op de laptop vragenlijsten in over jezelf, zodat wij jou beter kunnen leren kennen. Ook ga je met iemand van Stichting De Ster kletsen over jezelf en over het kamp. Je ouders gaan in een andere kamer ook met iemand praten over jou en of kamp wat voor jou zou kunnen zijn. Als we klaar zijn besluiten we met elkaar of kamp voor jou fijn gaat zijn of dat we hier nog even samen over moeten nadenken.

Op kamp

Je telefoon blijft tijdens kamp lekker thuis zodat al jouw aandacht bij kamp kan zijn en zodat je ouders je niet kunnen lastig vallen tijdens kamp, hoe fijn is dat!

Na kamp

Ongeveer 6 weken na kamp kan je, als je ouders dit graag willen,  na praten over hoe kamp was en wat je allemaal hebt geleerd en we kunnen je helpen met lastige situaties als je die nog hebt.

je eigen film maken op Stay Strong kamp
je eigen mentor op Stay Strong kamp
van script tot visagie aan je eigen film werken