BLOG

Psychische problemen bij jongeren door social media: Wat kan jij als ouder doen?

De Volkskrant kopt op 6 januari 2024: De psychische problemen onder jongeren stijgen al jaren. Vooral meisjes en jonge vrouwen worstelen. Wat is er aan de hand? Uiteindelijk concludeert Kaya Bouma dat deskundigen social media als de boosdoener zien. Vooral de groep kinderen/jongeren die gepest wordt, zichzelf al overmatig bekritiseert of vergelijkt met anderen lijkt negatief te worden beïnvloed door social media. Wij denken bij De Ster dat goed leren omgaan met social media een positieve invloed heeft op de mentale gezondheid van alle kinderen/jongeren. Hoe ga je daar met je kind mee om? Lees hieronder verder

3 tips hoe om te gaan met social media

1. Social media is niet de volledige werkelijkheid

Naast filters, die ervoor zorgen dat je er beter uit gaat zien, zie je op social media maar een deel van iemands leven. Als je je daarmee vergelijkt sta je sowieso 3-0 achter. Hier bewust van zijn is een belangrijk onderdeel van leren omgaan met social media. Ik weet nog goed toen ik een Reel op Instagram plaatste van mijn vakantie, waar letterlijk 6 highlights van 10 seconden te zien waren, iedereen zei: “Woow wat een Instagrammable vakantie heb jij gehad!” Terwijl dit het omgekeerde was van het beeld dat ik van mijn eigen vakantie had: niks Instagrammable aan. We vonden bijvoorbeeld het bezoek aan het kasteel helemaal niet zo leuk, vooral omdat we midden op de dag gegaan zijn en we het beide veel te warm vonden. Maar dat zie je niet in de Reel die ik geplaatst heb. Je ziet dus niet de volledige werkelijkheid.

Praat met je kind over wat hij/zij wel niet zou plaatsen. Misschien wel dat je net gewonnen hebt bij voetbal, maar niet dat je hard werkt voor je toets van morgen. Door je kind te laten beseffen dat je zelf niet alles online plaatst komen ze erachter dat anderen dit ook niet doen en dat jezelf hiermee vergelijken dus echt geen zin heeft.

2. Laat je kind bewust kiezen wat ze wel en niet volgen op social media

Als je niet blij wordt van een kanaal, bijvoorbeeld wanneer daar heel veel negatieve comments geplaatst worden of als er negatief gesproken wordt, weet dan dat je ook kan stoppen met het volgen hiervan! Of dat je uit appgroepen kan gaan waar je niet gelukkig van wordt. Hoewel het spannend is als het bijvoorbeeld je vrienden zijn, is dit een belangrijke skill om te leren.  Je kan voor jezelf een positieve bubbel creëren waarin je vooral accounts volgt waar veel positiviteit is of waar je handige tips ontvangt. Tip: op het Instagram account van @stichtingdester geven we regelmatig tips aan jongeren. Leuk om in je positieve volgbubbel toe te voegen!

3. Maak afspraken over telefoon een social media gebruik in huis

Hoewel wij niet geloven in een wereld waar de telefoon niet aanwezig is, zien we op onze kampweek dat het afwezig zijn van de telefoon een heel fijn effect heeft op jongeren. Ze zien hier vaak onwijs tegen op, maar ervaren het tijdens de week zelf als heel prettig: “Je bent weer echt met elkaar aan het kletsen in plaats van op je telefoon te zitten.”

Omdat we jongeren vooral willen laten kennis maken met verschillende situaties en hoe ze daarmee om kunnen gaan, krijgen ze één dag tijdens de kampweek hun telefoon terug en bespreken we allerlei thema’s die ze helpen omgaan met lastige online situaties, zoals op sociale media. Het is belangrijk om hier thuis ook een balans in te vinden. Laat ze leren omgaan met de online wereld en geef hier ruimte voor, maar stel hier ook grenzen aan.

In de praktijk werkt het het makkelijkst om in plaats van in uren te begrenzen, momenten af te spreken waarop je geen gebruik maakt van de telefoon. Zoals tijdens het eten en voor het naar bed gaan. Wij merken op kamp dat wanneer je hier samen met de jongere afspraken over maakt en hierin ook de wensen van de jongere meeneemt er minder weerstand is voor deze telefoonvrije momenten. Uiteraard hebben jullie als ouders op die moment zelf ook je telefoon niet!

Werken aan online sociale weerbaarheid

Tijdens onze kampweken, waar kinderen en jongeren werken aan meer zelfvertrouwen, besteden we ook veel aandacht aan omgaan met de online wereld. We hebben hier onze eigen term voor bedacht: ‘online sociale weerbaarheid’. Hoe ga ik ermee om als iemand een foto van mij in de appgroep zet? Hoe zorg ik dat ik mezelf niet vergelijk met anderen? En we bespreken meer vragen waar jongeren mee lopen. Daarnaast leren we ze skills aan om hiermee om te gaan. Iets voor jouw kind? Bekijk onze kampen.

Kampen De Ster

De Ster heeft kampen voor kinderen tussen de 7 en 17 jaar oud. We werken op een speelse en positieve manier aan hun zelfvertrouwen vergroten, weerbaarheid en sociale vaardigheden. Nieuwsgierig geworden?

psycholoog kind en jeugd

Groetjes,

Hoi, ik ben Merel Nederend. Mijn rol bij De Ster is Psycholoog Kind en Jeugd, waar ik het allerliefste kinderen en jongeren help die het gevoel hebben er niet bij te horen. Mijn moeder vertelde mij dat ik vroeger als kleine Merel op de basisschool al kinderen die gepest worden hielp en erbij betrok. Nu mag ik bij De Ster kinderen die aansluiting bij leeftijdsgenoten missen helpen. Dit doe ik doormiddel van de kampen, cursussen of hier in een blog! Ik geef jou als ouder tips hoe jij jouw zoon of dochter kan helpen.

Als eerste op de hoogte zijn?

Al meer dan 2.000 mensen gingen je voor! We spammen niet, beloofd 😉