2. Blog
  3. Sinterklaas in de basisschoolleeftijd

Sinterklaas in de basisschoolleeftijd

In de media kom je veel blogs en verhalen tegen over de invloed en de magie van Sinterklaas bij kinderen tot ongeveer 6-7 jaar oud. De magie van kinderen die helemaal in hun geloof zitten, de blijdschap rondom de goedheiligman met zijn pieten en soms ook de spanning en angst die gepaard gaan met dit mooie feest. Hoe zit het echter met de iets oudere kinderen? Hoe beleven zij dit feest? Hoe werkt dit met geloven en niet meer geloven en de fase ergens tussenin?

Jonge kinderen tot ongeveer 7 jaar zitten in de fase van egocentrisme en magisch denken. Ze beleven de wereld om hen heen vanuit zichzelf. Ze staan zelf in het middelpunt en denken en benaderen dingen vanuit hun eigen denkwijze. Dit heeft niet met egoïsme te maken, maar met een (nog) beperkte manier van dingen benaderen en een beperkte vaardigheid om verbanden te leggen tussen situaties. Tevens kunnen kinderen door magisch denken moeilijk verschil maken tussen fantasie en de werkelijkheid. Het kind schrijft als het ware toverkunsten toe aan zowel personen als objecten.  Dit maakt dat kinderen in Sinterklaas en zijn pieten geloven. Het vinden van Sinterklaas-inpakpapier op de keukentafel is geen reden voor twijfel vanwege hun egocentrisme. Het kind heeft zijn of haar eigen denkwijze en geloof: ”pieten zijn het inpakpapier toch gewoon vergeten?” Er gaan geen alarmbelletjes rinkelen.

Veel ouders denken dat bij kinderen van 7 jaar het geloof in Sinterklaas voorbij is en ze klaar zijn om de waarheid achter Sinterklaas te horen. Echter zit het kind in de overgangsfase. Dit betekent dat het kind steeds concreter gaat denken en zich kan verplaatsen in andere situaties en personen. Tevens kan het steeds beter verbanden leggen. Dit gebeurt echter niet van de één op de andere dag. Dit zorgt ervoor dat kinderen van 7 t/m 10 jaar ook nog kunnen opgaan in het verhaal van Sinterklaas of soms half wel en half niet geloven. Net zoals Christian van 9 jaar die  snapt dat Sinterklaas niet echt is. Na wat speurwerk gaat hij naar zijn ouders en zegt: “Papa en mama, jullie zijn toch Sinterklaas?”.. Zijn ouders beaamden dit. Om voor hem de Sinterklaasperiode toch speciaal te maken bedacht zijn moeder om hem te betrekken in het “complot”. Hij mocht meehelpen met de schoencadeaus voor zijn broer en zus. Waarop Christian zei; “Maar mama, dat kan toch niet, dat doen de pieten toch al?” Een mooi voorbeeld van een kind dat in de overgang zit tussen verschillende denkfases. Dit kan er ook voor zorgen dat kinderen die zeggen dat ze niet meer geloven, zich toch kunnen verliezen in de magie van het feest wanneer Sinterklaas of piet voor ze staat..

Hoe ga je als ouders met deze dubbele situatie om?

Het beste is de situatie gewoon te laten zijn zoals die is. Als het kind kritische vragen stelt, vraag met name aan hem of haar hoe zij erover denkt? Zijn bepaalde dingen ,zoals een paard dat op het dak loopt, realistisch? Het kind weet op deze leeftijd steeds meer wat wel en niet kan en leert te vertrouwen op zijn eigen inzicht en oordeel in verschillende situaties. Het kind komt er meestal vanzelf achter dat dingen niet kloppen aan het verhaal, dan is de tijd rijp voor de waarheid. Als het kind zich nog wel laat meeslepen door de bubbel van het sinterklaasfeest, geniet vooral. Niets mooiers dan een kind dat onbevangen op kan gaan in de fantasie. En allebei naast elkaar kan dus ook! Dit is toch nog wel extra genieten voor ouders, hoe mooi die verwachtingsvolle ogen bij een gevulde schoen.

Ten slotte krijgen kinderen van deze leeftijd ook te maken met Sinterklaas-surprises op school of in de familie. Ouders zijn dan vaak bang dat kinderen hierdoor niet meer geloven of dat de magie voor het feest hierdoor ineens wegvalt. Dit kan echter gewoon samengaan. Het maken van surprises staat voor de meeste kinderen los van het geloof aan de Sint en zijn pieten. Het gaat erom dat je een leuk gebaar voor iemand maakt tijdens de feestdagen. Kinderen (en ook de ouders) kunnen echter erg in de stress raken door de surprises die ze moeten maken en de lat die soms nogal hoog ligt ten opzichte van het eindproduct. Om af te sluiten daarom nog een paar tips hoe om te gaan met de surprise-stress, zodat de Sinterklaastijd met name een gezellige magische tijd blijft voor de kinderen, maar ook voor ons als volwassenen.

• Begin op tijd en plan er ruim de tijd voor;
  • Je hoeft niet zelf een surprise te bedenken: op internet staan genoeg tips;
  • Zoek op internet naar leuke surprises die er leuk uitzien én makkelijk te maken zijn. Dit zorgt voor viervoudige (!) winst: leuk eindresultaat, tijdbesparend, maximale inzet van het kind (en dus beperkte inzet van de ouder nodig) en een gezellige sfeer in huis (knutselen op een haalbaar niveau is immers leuk);
  • Hou er rekening mee dat de cadeaus in de surprise passen;
  • Bewaar het briefje dat op school is ingevuld goed;
  • Maak een goede boodschappenlijst en zorg dat je alles in één winkel kan halen (of bestel het online bijvoorbeeld bij lobbes.nl)
  • Zorg dat je het materiaal goed op orde hebt als je met je kind begint (goede lijm en plakband besparen veel frustraties);
  • Maak van het knutselen een quality time moment met elkaar;
  • Indien je echt geen tijd hebt of echt niets met knutselen hebt,zet hulp in van bijvoorbeeld de oppas. Meestal vindt deze het ontzettend leuk om dit met je kinderen te doen.
  • Laat de kids lekker hun gang gaan, rommel maken is goed voor de creativiteit (accepteer dat de woonkamer 3 dagen een bende is);
  • Grijp niet teveel in, de imperfectie van een surprise is JUIST mooi;
  • En last but not least, vergeet niet je kind te laten stralen. Moedig hem aan tijdens het knutselen en complimenteer hem met de moeite en de inzet voor een ander,dit is lekker voor zijn zelfvertrouwen!

Fijne Sinterklaastijd vanuit De Ster!

Rosanne Vos

Psycholoog kind en jeugd