2. Blog
  3. Thuis met je kids? Zo bied je structuur en plezier!

Thuis met je kids? Zo bied je structuur en plezier!

Het zijn gekke en heftige tijden. Zeker nu kinderen niet naar school kunnen en er thuis toch verwacht wordt dat ze bezig gaan met school. Maar ja, thuis zijn ook alle leuke dingen te doen, die normaal na school gewoon mogen. Hoe zorg je er als ouder voor dat je kind toch bezig gaat met schoolwerk en er af en toe ruimte blijft voor iets leuks? Want laten we eerlijk zijn, we moeten er met zijn allen maar het beste van maken en de voordelen zien van het thuis blijven.

Kinderen hebben baat bij structuur in de dag. Dit krijgen ze ook op en door school en dit geeft rust, omdat ze weten waar ze aan toe zijn. Het zorgt er ook voor dat kinderen een idee hebben wanneer er weer wat leuks staat te gebeuren, iets waar ze zich op kunnen verheugen. Verder zijn kinderen meer gemotiveerd om aan de slag te gaan, wanneer zij het gevoel krijgen dat ze zelf inspraak hebben in hoe de dag eruit komt te zien, zonder dat je hen daadwerkelijk alles laat bepalen.

thuis structuur en huiswerk maken in corona-tijd

Maak een planning!

Wat leuk kan zijn om te doen en wat uiteindelijk zorgt voor die structuur, is een planning met elkaar te maken. Zorg voor een bord of vel papier en versier deze samen met stickers, tekeningen etc. Je zou bijvoorbeeld pictogrammen (of andere visuele hulpmiddelen) kunnen maken waar alle onderdelen op staan (denk bijvoorbeeld aan een ‘pen’ voor schoolwerk, een ‘bal’ voor buiten spelen, maar ook picto’s voor schermtijd, lunch of iets anders waar ze zich op kunnen verheugen). Laat kinderen ook zelf nadenken over wat ze gedurende de dag kunnen doen. Deze pictogrammen kan je dan per dag op het papier of bord plakken. Probeer de planning specifiek voor de activiteiten te houden die normaal op school zouden plaatsvinden (schoolwerk, buiten spelen, lunch) en daarna ook te doen wat jullie altijd doen als ze uit school komen. Dat maakt het straks voor de overgang terug naar school fijner, zodat dit schema vergelijkbaar blijft met hoe het was en hoe het straks weer zal zijn. Hoe lang je de planning maakt, mag je natuurlijk zelf weten. Op een gegeven moment is je ‘schoolplanning’ dan ook gewoon lekker af en is het tijd voor chillen.

De dag doornemen met je kind(eren)

Als je klaar bent met ontbijten, kun je laten zien wat er op de planning staat voor vandaag. Bespreek duidelijk met je kind(eren) hoe lang deze onderdelen duren. Je kunt de hele dag met de kinderen doornemen, maar dat kan wat moeilijk te overzien zijn voor een kind. Deel bijvoorbeeld de dag in dagdelen in en bespreek wat ze gaan doen tot aan het volgende eetmoment of een leuk speel- of chillmoment. Dit maakt het voor een kind overzichtelijk en behapbaar.

plezier maken naast structuur en regelmaat

Elke keer als het onderdeel/ het dagdeel geweest is; vier dit! Dit kan je doen met veel positiviteit en door bijvoorbeeld te dansen op muziek, even wat te drinken, fruit te eten of iets anders leuks. Maak ook beeldend dat het onderdeel geweest is (laat ze het pictogram eraf halen of laat het ze doorstrepen). Zo weten kinderen waar ze zijn en hoeveel er nog gaat komen. Probeer gedurende de dag ook complimenten te geven als kinderen goed bezig zijn, maar ook als het even niet lukt om zich te concentreren of zich aan de planning te houden. Dit geeft kinderen vertrouwen en schept tegelijkertijd ook verbondenheid en saamhorigheid in je gezin. Aan het einde van de dag kunnen jullie met elkaar bedenken wat er morgen op de planning staat en deze alvast ophangen.

Nog een paar extra tips:

• Zorg dat jullie met z’n alle achter de planning staan, ouders, verzorgers en kind(eren), zodat iedereen op één lijn zit.
  • Maak een ideeënpot, waar iedereen leuke ideeën in kan doen en waaruit een idee getrokken kan worden als kinderen even niet meer weten wat te doen.
  • Want…kinderen gaan zich op sommige momenten ook vervelen. Dit hoort erbij! Laat dit gebeuren en bespreek dit met elkaar. Verveling kan er namelijk ook juist voor zorgen dat kinderen hartstikke creatief worden! Leg je er daarnaast bij neer dat af en toe niks doen met wat schermtijd ook prima tot de opties kan behoren.

We hopen dat dit zorgt voor fijne, overzichtelijke dagen, waarin kinderen de schoolonderdelen toch met enige regelmaat kunnen doorzetten, maar ook stiekem kunnen genieten van het thuis zijn. Zo blijft het voor iedereen leuk. Succes!

blank

Wat een kamp van De Ster voor je kind kan betekenen

Een kamp van Stichting De Ster is een onvergetelijke vakantieweek voor kinderen en jongeren. Er zijn zes verschillende kampen, voor diverse leeftijdsgroepen en met diverse thema’s. In een week vol positiviteit en leuke activiteiten gaan zij aan de slag met thema’s als zelfvertrouwen en vrienden maken. Voor pesten en gepest worden is op onze kampen bijzonder veel aandacht. Door de persoonlijke begeleiding en de positieve en veilige omgeving die een kamp van De Ster biedt, krijgen kinderen en jongeren de ruimte om te experimenteren met oplossingen en nieuw gedrag. Tijdens deze week leren en groeien ze.

Stichting De Ster is al 15 jaar expert op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en organiseert vakantiekampen waar leren en plezier maken hand in hand gaan. De unieke aanpak van De Ster is wetenschappelijk bewezen effectief en vooral ontzettend leuk.

Ontdek hier wat de unieke kampen van De Ster nog meer voor je kind kunnen betekenen.

Laat je inspireren door nog meer tips

5 vragen aan Laurens

5 vragen aan Aniek
Even voorstellen: Steven Pont
5 vragen aan
Brief van Jimmy
Stuur gepeste kind en pester samen op kamp

Vragen? Neem contact op, we staan je graag te woord.

Stichting De Ster wordt gesteund door:

[logocarousel id="7301"]