3. Zelfvertrouwen bij je kind. Wij hebben advies en tips

Zelfvertrouwen bij je kind. Wij hebben advies en handige tips

Gebrek aan zelfvertrouwen kan je kind behoorlijk in de weg zitten. Op onze kampen wordt hier vaak aandacht aan besteed want er zijn veel kinderen die wel wat extra zelfvertrouwen kunnen gebruiken. Vorige week zouden er ongeveer 120 kinderen en jongeren en 65 begeleiders de week van hun leven hebben op één van onze kampen. Dat feestje ging dus helaas niet door. Gelukkig schijnt het zonnetje over het algemeen fel en maken we er met elkaar het beste van. Maar wat als jouw kind juist mee zou gaan op kamp omdat hij of zij heel onzeker is? Wat als je kind elke dag aan zichzelf twijfelt en het nooit goed genoeg is? Wat als je kind niet in elke situatie zichzelf durft te zijn? Kortom, wat kun je thuis als ouder nu doen om je kind hierbij te helpen, ook als je kind niet op kamp zou gaan natuurlijk)?

tips voor meer zelfvertrouwen bij je kind

Onze vrijwilliger Eline schreef het al in haar gastblog op onze website vorig jaar: positiviteit is ook goed voor het zelfvertrouwen! We zijn over het algemeen geneigd ons heel erg te focussen op alles wat niet goed gaat of niet leuk is aan onszelf. Bedenk allemaal maar eens 5 negatieve eigenschappen van jezelf en 5 positieve. Ik weet zeker dat het makkelijker was de negatieve te bedenken, of niet? Na een dag hard werken is er meestal een hele hoop goed gegaan en wellicht een enkel dingetje minder goed, maar toch zullen we hier langer met de negatieve dingen in ons hoofd blijven zitten dan de positieve. Irritant of niet? Probeer dus eens wat meer te focussen op wat goed gaat!

Werken aan zelfvertrouwen met een trots-op-boekje

Op kamp werken we veel met positiviteits- of trots-op-boekjes waarin de deelnemers elke dag opschrijven waar ze trots op zijn en wat er die dag goed gegaan is. Door er elke dag even bewust bij stil te staan en het op te schrijven, train je je hoofd in het meer richten op het positieve. Mega fijn! Voor het slapen gaan is het een superfijne afsluiting van de dag. Probeer het vanavond maar eens; schrijf 3 dingen op waar jij trots op was van vandaag. Het mogen ook hele kleine dingen zijn! Leuk om elke week ook even terug te lezen.

Complimenten zijn ook goed voor het zelfvertrouwen

Ook kun je dagelijks, bijvoorbeeld na het eten aan tafel met het hele gezin, een complimentenrondje doen. Complimenten hebben een positief effect op het zelfvertrouwen! Die mogen dus zoveel mogelijk gegeven worden, zolang ze maar oprecht zijn! Probeer er wel op te letten dat het een compliment is dat gaat over gedrag of inzet; wat heeft hij of zij nou echt goed gedaan vandaag? Dat iemand een toffe trui aan heeft is leuk om te horen, maar nog veel fijner is het als iemand opmerkt dat je hard gewerkt hebt vandaag, of dat ene spannende ding toch hebt gedaan. Extra leuk om elke dag af te wisselen in wie wie een compliment mag geven! En let erop dat je alleen maar ‘bedankt’ mag zeggen als reactie op het compliment. Lekker aanhoren en accepteren dus!

social media slecht voor zelfvertrouwen van kinderen en jongeren

Ook social media voedt onzekerheid bij kinderen en jongeren

Uit meerdere onderzoeken komt naar voren dat sociale media niet helpen in het kweken van zelfvertrouwen onder kinderen en jongeren. Het gebruik van social media zorgt zelfs voor een negatief zelfbeeld bij jongeren. Er worden beelden en berichten gepost die een beeld scheppen dat niet in lijn is met de realiteit maar kinderen kunnen dit vaak niet beoordelen en worden op deze manier onzeker over hun uiterlijk, kleding of gedrag.

Bijna de helft (47 procent) van de kinderen die meer dan drie uur per dag op social media zit, is niet blij met z’n uiterlijk. Dit blijkt uit een enquête van het Institute of Social and Economic Research aan de Essex University onder kinderen in de leeftijd van tien tot vijftien jaar. In totaal werden 40.000 huishoudens door heel Engeland onderzocht. Daaruit kwam verder naar voren dat 82 procent van de kinderen, die géén gebruik maakten van platforms als Facebook en TikTok, wél tevreden waren over hun uiterlijk.

Nog 5 handige tips

1. Heb vertrouwen in je kind, dat heeft een positieve uitwerking op het zelfvertrouwen.
  2. Leer je kind dat fouten maken oke is. Als je leert dat fouten maken mag, zal je kind makkelijker uitdagingen aangaan.
  3. Laat je kind sporten. Ze oefenen, trainen en merken dat ze steeds beter ergens in worden. Deze ontwikkeling is erg krachtig voor het zelfbeeld van je kind.
  4. Vergelijk niet met anderen maar leer dat je je kind waardeert om wie hij/zij is
  5. Neem echt de tijd en geef individuele aandacht aan je kind. Dat geeft hem/haar het gevoel dat hij of zij belangrijk is en er mag zijn. En dat is de basis van het zelfvertrouwen.

Doei negativiteit, hallo zelfvertrouwen!

We weten ook dat belonen een stuk beter en fijner werkt dan straffen, dus het werkt ook veel beter om te benoemen wat goed gaat in plaats van wat er beter moet. Probeer deze week zoveel mogelijk negatief gedrag te negeren en alleen maar te benoemen wanneer iemand iets goed doet. Ook al zijn het kleine dingen, zoals stilzitten aan tafel of je eigen bord naar de keuken brengen. Je zult zien dat het negatieve gedrag vanzelf meer naar de achtergrond verdwijnt, zonder dat je daar continu bovenop hoeft te zitten. Dat is een stuk gezelliger en minder frustrerend voor alle partijen.

HIGH FIVE!

Rosanne Vos

Psycholoog kind en jeugd

sport en groepsactiviteit zijn goed voor zelfvertrouwen kind