HIGH FIVE!

Met deze tips geef jij je kind extra zelfvertrouwen

Rosanne Vos

Psycholoog Kind- en Jeugd

Onze vrijwilliger Eline schreef het al in haar gastblog op onze website vorig jaar: positiviteit werkt!
We zijn over het algemeen geneigd ons heel erg te focussen op alles wat niet goed gaat of niet leuk is aan onszelf. Bedenk allemaal maar eens 5 negatieve eigenschappen van jezelf en 5 positieve. Ik weet zeker dat het makkelijker was de negatieve te bedenken, of niet? Na een dag hard werken is er meestal een hele hoop goed gegaan en wellicht een enkel dingetje minder goed, maar toch zullen we hier langer met de negatieve dingen in ons hoofd blijven zitten dan de positieve. Irritant of niet? Probeer dus eens wat meer te focussen op wat goed gaat!

Trots-op-boekje
Op kamp werken we veel met positiviteits- of trots-op-boekjes waarin de deelnemers elke dag opschrijven waar ze trots op zijn en wat er die dag goed gegaan is. Door er elke dag even bewust bij stil te staan en het op te schrijven, train je je hoofd in het meer richten op het positieve. Mega fijn! Voor het slapen gaan is het een superfijne afsluiting van de dag. Probeer het vanavond maar eens; schrijf 3 dingen op waar jij trots op was van vandaag. Het mogen ook hele kleine dingen zijn! Leuk om elke week ook even terug te lezen.

Complimenten
Ook kun je dagelijks, bijvoorbeeld na het eten aan tafel met het hele gezin, een complimentenrondje doen. Complimenten hebben een positief effect op het zelfvertrouwen! Die mogen dus zoveel mogelijk gegeven worden, zolang ze maar oprecht zijn! Probeer er wel op te letten dat het een compliment is dat gaat over gedrag of inzet; wat heeft hij of zij nou echt goed gedaan vandaag? Dat iemand een toffe trui aan heeft is leuk om te horen, maar nog veel fijner is het als iemand opmerkt dat je hard gewerkt hebt vandaag, of dat ene spannende ding toch hebt gedaan. Extra leuk om elke dag af te wisselen in wie wie een compliment mag geven! En let erop dat je alleen maar ‘bedankt’ mag zeggen als reactie op het compliment. Lekker aanhoren en accepteren dus!

Doei negativiteit!
We weten ook dat belonen een stuk beter en fijner werkt dan straffen, dus het werkt ook veel beter om te benoemen wat goed gaat in plaats van wat er beter moet. Probeer deze week zoveel mogelijk negatief gedrag te negeren en alleen maar te benoemen wanneer iemand iets goed doet. Ook al zijn het kleine dingen, zoals stilzitten aan tafel of je eigen bord naar de keuken brengen. Je zult zien dat het negatieve gedrag vanzelf meer naar de achtergrond verdwijnt, zonder dat je daar continu bovenop hoeft te zitten. Dat is een stuk gezelliger en minder frustrerend voor alle partijen.

HIGH FIVE!

Wat een kamp van De Ster voor je kind kan betekenen

Een kamp van Stichting De Ster is een onvergetelijke vakantieweek voor kinderen en jongeren. Er zijn zes verschillende kampen, voor diverse leeftijdsgroepen en met diverse thema’s. In een week vol positiviteit en leuke activiteiten gaan zij aan de slag met thema’s als zelfvertrouwen en vrienden maken. Voor pesten en gepest worden is op onze kampen bijzonder veel aandacht. Door de persoonlijke begeleiding en de positieve en veilige omgeving die een kamp van De Ster biedt, krijgen kinderen en jongeren de ruimte om te experimenteren met oplossingen en nieuw gedrag. Tijdens deze week leren en groeien ze.

Stichting De Ster is al 15 jaar expert op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en organiseert vakantiekampen waar leren en plezier maken hand in hand gaan. De unieke aanpak van De Ster is wetenschappelijk bewezen effectief en vooral ontzettend leuk.

Ontdek hier wat de unieke kampen van De Ster nog meer voor je kind kunnen betekenen.

Vragen? Neem contact met ons op via 020-4281230 of info@stichtingdester.nl