Wat doen wij op kamp?

Onze kampen

De kinderen en jongeren die meegaan met een kamp van De Ster lopen in het dagelijks leven tegen lastige situaties aan. Ze hebben uiteenlopende leerdoelen. Sommigen zijn onzeker en hebben moeite om voor zichzelf op te komen, terwijl anderen juist snel boos worden en/of vaak voor onhandige oplossingen kiezen. Juist doordat de kinderen en jongeren zo verschillen, kunnen zij veel van elkaar leren. Onze kampen bevatten een positieve aanpak waarbij zij de juiste begeleiding, de tijd en de ruimte krijgen om te experimenteren met nieuwe oplossingen. Zo kunnen ze ontdekken wat voor hen het beste werkt in bepaalde situaties.

Onze werkwijze

Bij Stichting De Ster geloven we in een positieve benadering, want: alles wat je aandacht geeft, groeit. Stimuleren en bekrachtigen van gewenst of positief gedrag zorgt ervoor dat kinderen hier meer van laten zien en grote sprongen maken. Dit lukt je al door dezelfde boodschap op een andere manier te brengen. Het overspoelen met complimentjes, het geven van schouderklopjes en high-five’s maar ook het doen van vreugdedansjes ontbreekt hier zeker niet bij.

Verschillende rollen

We hebben bij De Ster 6 verschillende soorten kampen: Startkamp, Sterkamp, Afterweekend, Sterk ID, Stay Strong en StarTrek. De kampen hebben een vergelijkbare opzet. Op StarTrek na, dat wordt georganiseerd door MyQuest.

Op de overige kampen gaat een team van mensen met uiteenlopende karakters mee. Er zijn twee hoofden die verantwoordelijk zijn voor het runnen van het kamp. Daarnaast heb je als teamlid je eigen rol. Je gaat mee als Clubcoach, Spelcoach, Theatercoach of algemeen begeleider. En je kunt mentor worden. Dat betekent dat je 2 of 3 kinderen onder je hoede neemt voor wie je er 24/7 bent. Met hen heb je dagelijks in groepsverband mentormomenten. Op het filmkamp Stay Strong bestaat de specifieke rol van regisseur. Lees hieronder verder over de rolverdeling op onze kampen.

Teamsamenstelling

Een begeleidersteam is een mix van enthousiaste, getalenteerde en bevlogen mensen. Zij zetten zich met veel plezier in om kinderen en jongeren een onvergetelijke week te geven. Het team bestaat uit een gemengde groep die een brede variatie laat zien van achtergrond, opleiding, leeftijd, introvert, extravert, ervaren en nieuw. Een goede teambalans zorgt voor een fijne en diverse sfeer. Idealiter identificeert ieder kind zich met een van de begeleiders. Een vol kamp van 32 kinderen heeft 18 begeleiders mee. Dit aantal is nodig om gedegen ondersteuning aan de kinderen te geven en tegelijkertijd de praktische en organisatorische zaken op de achtergrond te regelen

Clubcoach

Om mee te gaan als Clubcoach, moet je in het bezit zijn van een masterdiploma Psychologie of (Ortho)Pedagogiek. Als Clubcoach verzorg je iedere dag de sociale vaardigheidstraining, ook wel ‘Club’ genoemd (‘Masterclass’ bij Stay Strong). Anderhalf uur lang geef je op een interactieve manier les aan een groepje van ongeveer acht kinderen.

Aan de hand van de theorieën van onze STERK-formule ga je met de kinderen aan de slag met oefeningen voor het versterken van zelfvertrouwen of zelfbeeld, assertiviteit, sociale vaardigheden, sociale weerbaarheid en het leggen van sociale contacten.

Spelcoach

Ben jij energiek en sportief? Bewaar je met gemak het overzicht en heb je een natuurlijk overwicht? Dan ben jij onze ideale Spelcoach! Als Spelcoach ben je verantwoordelijk voor de bewegingslessen. Door middel van beweging en spel werken de kinderen of jongeren aan hun lichaamshouding en versterken zo hun zelfvertrouwen en zelfbeeld.

Spelenderwijs en op een interactieve manier breng jij de theorieën die zich richten op voelen, denken en handelen in de praktijk. Jij leert ze hoe ze letterlijk en figuurlijk in hun kracht kunnen staan.

Theatercoach

In deze rol begeleid jij samen met een andere Theatercoach de kinderen en jongeren bij rollenspelen, toneelstukjes en films (Stay Strong) die betrekking hebben op lastige situaties uit hun dagelijkse leven. Denk aan grenzen aangeven, statusverschillen en emoties uiten.

Spelenderwijs zijn de kinderen of jongeren bezig om tips en trucs in de praktijk te brengen die ze bij Club (of in het geval van

Mentor

Als mentor neem je 2 of 3 kinderen onder je hoede voor wie je er 24/7 bent. Met hen heb je dagelijks in groepsverband mentormomenten. Elk kind werkt dan aan zijn of haar persoonlijke doel. Ze geven elkaar tips en oefenen in rollenspelen. Ze leren van en mét elkaar.

Algemeen begeleider

De algemeen begeleider is onmisbaar op onze kampen. Jij bent flexibel en breed inzetbaar. Denk aan zaken als typetjes spelen, activiteiten bedenken, koken of groepjes begeleiden bij spellen. Daarnaast ondersteun je de begeleiders die Club, Spel en Theater geven.

Bovendien heb je genoeg ruimte om veel met de kinderen of jongeren bezig te zijn en te gekke en creatieve kampactiviteiten te organiseren.