Waarom werken aan zelfvertrouwen voor jongeren zo belangrijk is, juist na een corona-jaar!

Waarom werken aan zelfvertrouwen voor jongeren zo belangrijk is, juist na een corona-jaar!

Ik moet eerlijk toegeven, ik heb een hoop jongeren en kinderen gesproken die het thuisonderwijs van afgelopen jaar wel fijn vonden. Lekker veel thuis zijn in je eigen veilige omgeving met minder onverwachte momenten. Voor jongeren met minder zelfvertrouwen die in de klas sociaal wat lastig aansluiting vinden of snel angstig zijn was het misschien niet zo’n vervelend jaar. 

Maar nu de scholen weer volledig zijn opgestart hoor ik veel verhalen over moeite hebben met opstarten. Je moet weer wennen aan elke dag naar school, je spullen pakken, op tijd opstaan en allerlei andere logistieke taken. Waar de een sociaal contact met leeftijdsgenoten gemist heeft en het een feest vindt dat het weer mag, kan het voor de ander extra spannend en lastig zijn. Je hebt vertrouwen in jezelf nodig om alle nieuwe uitdagingen in de klas aan te gaan. Dit vertrouwen hebben is jammer genoeg niet voor iedereen zo makkelijk, al helemaal niet na een lange tijd in je eigen veilige bubbel te hebben geleefd! Daarnaast weten we ook nog eens vanuit wetenschappelijk onderzoek1 dat juist jongeren in een dip zitten wat betreft zelfvertrouwen. Dat is net pech hebben!

 

Jonge kinderen en zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen verandert door het leven heen. Zo rond je 4de jaar is je zelfvertrouwen op een hoogtepunt. Ik noem dit de superman-fase, kinderen denken namelijk dat ze superman zijn en alles kunnen. In de hoogste boom klimmen, een goal scoren terwijl je vader op doel staat of je eigen naam schrijven. Kinderen in deze superman-fase hebben er alle vertrouwen in dat ze dit kunnen. Dat is super nuttig! Doordat kinderen denken dat ze alles kunnen, gaan ze ook alles proberen en als je alles gaat proberen dan leer je heel veel. Zowel motorisch als sociaal dagen ze zichzelf uit door steeds weer nieuwe uitdagingen aan te gaan vol vertrouwen op een positieve uitkomst. 

 

Laag zelfvertrouwen bij jongeren

Je kan je dan ook wel voorstellen dat de omgekeerde gedachte, ‘ik kan het niet’ of ‘ik kan niets’ precies het omgekeerde effect heeft. Als je ervan uitgaat dat je iets niet kan, dan ga je het niet eens proberen. Als je geen nieuwe dingen probeert leer je niets meer. Wanneer je bijvoorbeeld niet probeert het muurtje op te klimmen, kan er in ieder geval niets misgaan. Dat klopt, maar een onverwachte succeservaring gaat je dan ook niet overkomen. Erachter komen dat je het onverwachts toch wel kan. 

Waar je op jonge leeftijd vol zelfvertrouwen zit, duiken jongeren op de middelbare school juist in een dieptepunt wat zelfvertrouwen betreft (uit dit onderzoek). Dit is eigenlijk heel normaal en komt doordat jongeren zich steeds meer gaan vergelijken met leeftijdsgenoten.  Ze vinden de mening van ouders minder belangrijk en gaan de mening van hun leeftijdsgenoten belangrijker vinden. Dit maakt ze uiteindelijk meer zelfstandig, maar zorgt op de korte termijn voor veel onzekerheid. Gedachten zoals “ik hoor er niet bij” of “anderen vinden het vast raar als ik deze nieuwe trui aandoe” komen vaak voor. Bij meisjes zelfs nog meer dan bij jongens. 

 

Jongeren minder angstig maken en meer laten durven

Deze fase van weinig zelfvertrouwen is erg onhandig als je wel wilt dat jongeren nieuwe dingen gaan uitproberen en contact maken met leeftijdsgenoten. Altijd als je nieuwe dingen gaat proberen heb je vertrouwen nodig in een mogelijk goede uitkomst, anders ga je het niet proberen. In een jaar waarbij jongeren na corona zoveel extra nieuwe dingen voor hun kiezen krijgen is het vertrouwen in jezelf en het vertrouwen in een goede afloop extra belangrijk! Weer opnieuw met die strenge docent in de klas zitten of opnieuw met nieuwe klasgenoten connectie zoeken. Durven naast iemand te gaan zitten en vertrouwen dat de ander dit vast wel leuk zal vinden. Een gesprekje aanknopen in de pauze en ervan uitgaan dat de ander het leuk vindt met jou te praten. Een toets maken en vertrouwen dat je goed bent in het maken van toetsen. 

 

Online zelfvertrouwen cursus voor jongeren ‘This is me’ ten tijde van corona

De Ster heeft speciaal voor de jongeren de cursus “This is Me” ontwikkeld. Een online cursus waarbij jongeren kunnen leren hoe zij zichzelf kunnen gaan aanmoedigen om nieuwe dingen te proberen en een boost in hun zelfvertrouwen te krijgen.  

We starten met het zoeken naar de eigen motivatie; welke nieuwe dingen zou de jongere zelf willen proberen. Daarna bieden wij in de cursus alle tools om jezelf aan te moedigen en te gaan vertrouwen op een positieve afloop van de nieuwe uitdaging. Kortom; een cursus waarbij je leert om meer zelfvertrouwen te krijgen en je met een positieve blik de toekomst in kan kijken!

zelfvertrouwen cursus jongeren
De Ster heeft speciaal voor de jongeren de cursus “This is Me” ontwikkeld. Een online cursus waarbij jongeren kunnen leren hoe zij zichzelf kunnen gaan aanmoedigen om nieuwe dingen te proberen en een boost in hun zelfvertrouwen te krijgen.  

Klik hier voor meer informatie en aanmelden! 

Bronnen

1 Robins, R. W., Trzesniewski, K. H. (2005). Self-esteem across the lifespan. Current directions in Psychological Science.

Merel Fo

Groetjes,

Hoi, ik ben Merel Nederend. Mijn rol bij De Ster is Psycholoog Kind en Jeugd, waar ik het allerliefste kinderen en jongeren help die het gevoel hebben er niet bij te horen. Mijn moeder vertelde mij dat ik vroeger als kleine Merel op de basisschool al kinderen die gepest worden hielp en erbij betrok. Nu mag ik bij De Ster kinderen die aansluiting bij leeftijdsgenoten missen helpen. Dit doe ik doormiddel van de kampen, cursussen of hier in een blog! Ik geef jou als ouder tips hoe jij jouw zoon of dochter kan helpen.

Niks meer missen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Al meer dan 2.000 mensen gingen je voor!

Vragen? Neem contact op, we staan je graag te woord.

Stichting De Ster wordt gesteund door: