Sterk ID: klaar voor de brugklas

Als je na de zomer naar de brugklas gaat, is dit hèt kamp voor jou!

Wat is Sterk ID?

‘’Het was het gaafste kamp ooit. Ik had de tijd van mijn leven’’

Op Sterk ID draait alles om de overstap naar de middelbare school. Het kamp duurt 6 dagen en 5 nachten (van zondag t/m vrijdag).
Als je op dit kamp gaat, heb je net het afscheid van groep 8 genomen en ga je na de zomer naar de middelbare school. Op Sterk ID hebben we een echte school en volg je ‘lessen’, zodat jij straks al helemaal weet hoe het er op de middelbare aan toe gaat. Je slaapt op dit kamp in een tent, supervet! In de filmpjes hieronder zie je al een beetje wat Sterk ID is. Veel kijkplezier!

jorick over Sterk ID Stichting De Ster

Wat ga je doen?

Tijdens Sterk ID hebben we het over dingen die je tegen kunt gaan komen als je naar de middelbare school gaat. Denk aan:

• Als je moeite hebt met je zelfvertrouwen
  • Als je het lastig vindt om nieuwe vrienden te maken
  • Groepjes kinderen van dezelfde school, hoe voeg je daar in?
  • Hoe kom je voor jezelf op als je gepest of geplaagd wordt?
  • Hoe ga je om met groepsdruk?
  • Inzicht in je eigen gedachten, gevoelens en gedrag.
  • Waarom doet een ander zoals hij of zij doet en hoe ga ik daarmee om?

Tijdens Sterk ID leer je vaardigheden die je helpen in zulke lastige situaties. Met leeftijdsgenoten kun je het hierover hebben en elkaar helpen. Op Sterk ID gaan kinderen mee die misschien wel dezelfde lastige situaties hebben als jij. Je bent dus niet alleen

Hoe ziet een dag op Sterk ID eruit?

De ene dag op Sterk ID is nog leuker dan de andere! Met maximaal 31 andere kinderen en maximaal 18 begeleiders ga je naar een hele toffe kamplocatie. Zodra je ouders/verzorgers je gebracht hebben, maken we eerst kennis met elkaar en check je waar je slaapplek is.

Tijdens de eetmomenten (ontbijt, lunch, avondeten) zijn we altijd met de hele groep samen. De rest van het kamp ben je ook vaak in kleinere groepjes bezig. Dagelijks krijg je lessen en workshops op de Sterk ID School. Daarnaast hebben we elke dag Sta Sterk, waar we echt gaan oefenen met wat we geleerd hebben. Bijvoorbeeld: hoe maak je nou oogcontact als je dat spannend vindt, hoe loop je nou stoer met je nieuwe rugzak, hoe voeg je nou in in dat groepje pratende klasgenoten? Je krijgt ook een mentor toegewezen. Dit is een begeleider die er 24 uur per dag voor je is. Samen met 1 of 2 andere jongeren vorm je een mentorgroep. Je werkt met hen elke dag aan je doelen tijdens een mentormoment. Hieronder in het gele blok lees je meer over De School, Workshop, Sta Sterk en het Mentormoment.

Sterk ID School

Dagelijks ga je naar de Sterk ID School. Daar maak je allerlei typische lastige brugklas-situaties mee: van een onverwachte overhoring en boze conciërges tot gepest worden door klasgenoten. Na de les bespreek je in de workshops in kleine groepjes hoe je met dit soort situaties omgaat en geef je elkaar tips. Hier ga je later weer echt mee oefenen zodat jij met meer zelfvertrouwen die middelbare tegemoet kan gaan!

Sta sterk

Sta Sterk bestaat uit verschillende spelvormen. Alles draait om plezier terwijl je tegelijkertijd werkt aan het verbeteren van je houding en steviger in je schoenen leert staan. Klinkt goed toch? We oefenen met allemaal dingen die handig zijn als jij straks in je nieuwe klas komt.

Mentormoment

Je krijgt een eigen mentor. Deze begeleider is er extra voor jou tijdens kamp en samen met jouw mentorgroepje klets je elke dag over kamp en de dingen die je wil leren. Samen met je mentorgroepje oefen je met omgaan met de lastige situaties en doe je rollenspellen.

Waar is het kamp?

Voor de kampen hebben wij locaties in het midden en oosten van Nederland. Dit zijn altijd groep accomodaties met goede voorzieningen (zoals veel buitenruimte en veel groen) zodat jullie allemaal een fantastische week hebben! Na het intake gesprek hoor je naar welke toffe locatie je gaat.

De Nijensteen in Veessen

Voor kamp

Voor kamp kom je met je ouders bij ons op kantoor. Jij vult op de laptop vragenlijsten in over jezelf, zodat wij jou beter kunnen leren kennen. Ook ga je met iemand van Stichting De Ster kletsen over jezelf en over het kamp. Je ouders gaan in een andere kamer ook met iemand praten over jou en of kamp wat voor jou zou kunnen zijn. Als we klaar zijn besluiten we met elkaar of kamp voor jou fijn gaat zijn of dat we hier nog even samen over moeten nadenken.

Op kamp

Je telefoon blijft tijdens kamp lekker thuis zodat al jouw aandacht bij kamp kan zijn en zodat je ouders je niet kunnen lastig vallen tijdens kamp, hoe fijn is dat!

Na kamp

Ongeveer 6 weken na kamp kan je, als je ouders dit graag willen,  na praten over hoe kamp was en wat je allemaal hebt geleerd en we kunnen je helpen met lastige situaties als je die nog hebt.

sterk ID kamp voor jongeren
sport en spel op Sterk ID kamp
slapen op de boerderij of in tenten tijdens Startkamp