Waarom is mijn kind onzeker? Hoe kan ik helpen?

Iedereen kent het wel, zo’n negatief stemmetje in je hoofd. Het stemmetje dat je laat twijfelen of je iets wel goed hebt gedaan, of anderen je niet raar vinden, of je niet beter je best had moeten doen.

Met name in de puberteit laten veel jongeren zich door dit stemmetje afremmen. Jongeren komen veel nieuwe situaties en mensen tegen en het lijkt wel alsof dit stemmetje in de puberteit een megafoon te pakken heeft gekregen! Veel jongeren laten zich hierdoor enorm afremmen.

Een deelnemer aan onze kampen  (12 jaar) vertelde dat ze tijdens het shoppen altijd heel enthousiast is over haar nieuwe gekochte kleren. Wanneer de ochtend aanbreekt en ze deze daadwerkelijk naar school aan moet doen durft ze dat echter toch niet. Is het wel leuk genoeg? Vinden anderen het niet stom? Ze koos voor de veiligheid toch maar voor een outfit die ze al had. Dat vinden wij heel erg zonde! Haar ouders vertellen dat ze tot hun grote verdriet zien dat hun kind niet helemaal zichzelf durft te zijn. En dat terwijl ze fantastisch is, precies zoals ze is! Als ouder of docent dat zeggen helpt helaas niet altijd. Je wilt het ook horen van anderen, zoals leeftijdsgenootjes.

Mijn kind heeft geen vrienden

Veel jongeren op Stay Strong zijn van zichzelf sociaal. Ze kunnen op verjaardagen en vakanties prima praatjes aanknopen met anderen en hebben ook vrienden. Toch lukt het ondanks die sociale kant soms niet goed om die vrienden te behouden waardoor deze vriendschappen vaak wisselen. Hoe kies je de juiste vrienden uit met bijvoorbeeld soortgelijke interesses zodat het een langdurige vriendschap kan worden? En hoe verdiep je dan die vriendschappen? Dat is de uitdaging!

Op kamp oefenen we met de ‘trap van vriendschap’. In deze metafoor zijn verschillende vriendschappen op te delen in allerlei treden, van kennissen tot je allerbeste vriend(in) en alles wat daar tussen in zit. Met mensen die je net hebt leren kennen doe en deel je niet alles wat je met je beste vriend(in) misschien wel zou doen. Met behulp van deze metafoor gaan ze aan de slag om te zoeken naar de volgende stap in de verdieping van hun vriendschappen.

Mijn kind wil erbij horen

Het vinden van de juist vrienden is echt een uitdaging. Wat dat nog lastiger maakt is dat een klas vaak jarenlang bij elkaar zit. De groepsdynamiek en een bepaalde ‘hiërarchie’ is vaak allang ontwikkeld. Maar wat nou als je al vanaf de eerste schooldag probeert bij een groepje aan te sluiten die uiteindelijk toch geen match voor je blijkt te zijn? Waar ga je dan heen? Je moet dan opnieuw vrienden maken door bij anderen aan te sluiten, super spannend! Veel jongeren blijven dan ook maar hangen bij de vrienden die ze hadden, ook al voelen ze zich hier niet helemaal prettig bij.

Veel jongeren die graag bij de ‘populaire’ groep van de klas willen horen en op kamp willen leren hoe ze dat moeten doen. Op kamp gaan we samen met hen puzzelen waarom ze daar graag bij zouden willen horen. Zijn het mensen waarvan ze denken dat goed bij ze passen? Of heeft het andere redenen? Welke anderen zouden eventueel ook goed bij jou passen?

Mijn kind mag meer zelfvertrouwen hebben

Misschien herinner je het nog van jouw eigen puberteit maar dit is dé periode waarin je je ineens enorm zelfbewust wordt. Zo zegt een deelnemer van 14 jaar ‘ik weet tijdens een gesprek nooit wat ik met mijn handen moet doen, waar hou je die?’. Veel jongeren komen op kamp om met dit soort dingen te oefenen. Ze merken dat wanneer zij onzeker zijn dit invloed heeft op hun lichaamstaal en dat ze daardoor soms niet duidelijk of standvastig over komen.

In het verlengde hiervan ligt stemvolume. Jongeren die zacht praten krijgen dat vaak te horen op school, docenten geven daar feedback op. Het kan heel onwennig en spannend zijn om ineens veel harder te praten dan je gewend bent! Een deelnemer van Stay Strong (13 jaar) had daarom voor kamp als doel om te oefenen met harder praten.

Mocht je willen overleggen hoe je kamp het best kunt inzetten? App naar 06-25285132, we helpen je graag verder

Tip! Ga mee op kamp!

Gun jij jouw kind op deze punten wat meer handvaten en oefening? Dan is een kamp van Stichting De Ster de perfecte plek! Meer weten over deze kampen en hoe we te werk gaan?

psycholoog kind en jeugd

Groetjes,

Hoi, ik ben Merel Nederend. Mijn rol bij De Ster is Psycholoog Kind en Jeugd, waar ik het allerliefste kinderen en jongeren help die het gevoel hebben er niet bij te horen. Mijn moeder vertelde mij dat ik vroeger als kleine Merel op de basisschool al kinderen die gepest worden hielp en erbij betrok. Nu mag ik bij De Ster kinderen die aansluiting bij leeftijdsgenoten missen helpen. Dit doe ik doormiddel van de kampen, cursussen of hier in een blog! Ik geef jou als ouder tips hoe jij jouw zoon of dochter kan helpen.