3. Sociaal contact op afstand

Sociaal contact op afstand

Als online zijn voor je puber (en jou) belangrijker voelt dan ooit

Nu we hele dagen thuis zijn, breng je waarschijnlijk meer tijd door met je telefoon of een ander ‘scherm’. Tussen het thuiswerken en het helpen met het huiswerk door check je regelmatig het nieuws, kijk je wat anderen aan het doen zijn via social media, app je met vrienden, (beeld-) bel je met familie… Wat zouden we moeten zonder onze schermen in deze tijden van sociale afstand? Het is dus ook niet zo gek dat de gemiddelde puber nog meer vastgeplakt zit aan zijn of haar laptop/ computer/ tablet/ telefoon dan normaal. In onze vorige blog hadden we het al over spanningen en angsten rondom de corona situatie en hoe hiermee om te gaan. Juist in deze spannende en gekke tijd is sociale contacten onderhouden via de digitale weg voor veel jongeren nog belangrijker dan voorheen; alleen maar goed dus! Maar hoe zorgen we ervoor dat het leuk blijft voor iedereen? Hier enkele tips voor ouders/verzorgers die in elke tijd handig zijn, maar misschien nu nog net een beetje extra!

Maak afspraken

Duidelijke afspraken over het telefoon- of computer gebruik zijn erg belangrijk.  Heb het er tijdens het eten eens over, hoe vindt je zoon/dochter zelf dat het nu gaat? Waarom is veel op de computer of je telefoon zitten fijn? En wat zijn de nadelen ervan? Is het goed zoals we het nu met z’n allen thuis doen of kan het nog beter? Zo ja, maak hier dan samen afspraken over en evalueer die eens per week eens met elkaar.

Goed voorbeeld doet volgen

Een open deur, maar daarom niet minder belangrijk; geef zelf het goede voorbeeld! Zorg dat er ook genoeg momenten op de dag overblijven waarin jullie met elkaar echt contact hebben, even zonder telefoon. Geen telefoons aan tafel geldt ook voor jou, dat ene appje kan prima een half uurtje wachten. Dit is sowieso een belangrijk punt; je kunt je vrienden nu even niet ‘in het echt’ zien, maar stiekem ben je met je telefoon nooit meer helemaal alleen. Het altijd bereikbaar moeten zijn en de angst om iets te missen, ook wel FOMO (Fear Of Missing Out) genoemd, kunnen ook voor druk en onrust zorgen. Heb het hier thuis eens over, ervaart je kind dit ook weleens?

Geef vertrouwen!

Wees geïnteresseerd in wat je puber doet op zijn of haar scherm. Stel vragen en kijk of speel eens mee met de favoriete game. Geef je kind wel vertrouwen en vrijheid, continu meekijken en controleren werkt juist averechts. Met een goed gesprek en oprechte interesse bereik je veel meer dan controleren en het is ook zoveel leuker!

Online bewustwording

Bekijk eens samen met je kind zijn/haar online profielen. Leuk om te zien en goed om even samen te kijken naar de instellingen van het profiel. Wie kan datgene wat je plaatst allemaal zien? Wil je dat? Geef ook hierin zelf het goede voorbeeld en plaats niet zomaar iets van je kind zonder dit te overleggen. Denk eens aan die fijne schoolfoto’s van vroeger en geef toe…je bent zelf best blij dat die niet op internet staan toch? Heb het erover dat alles wat je online zet voor altijd online blijft. Stel vragen als: ‘Zou je deze foto ook op een groot plein middenin de stad hangen?’ ‘Zou je het oké vinden als dat filmpje op tv wordt uitgezonden?’ Nee? Misschien wil je hem dan ook niet op social media plaatsen, want ook daar kan iedereen het zien! Dit geldt ook voor Snapchat. Je denkt dat het tijdelijk online blijft en dan weer verdwijnt, maar een screenshot is zo gemaakt.

We hopen dat jullie deze tijden goed samen doorkomen en we hopen jullie zo snel mogelijk weer te mogen zien, niet alleen online maar ook offline!

PS. Wist je dat de deelnemers van ons jongerenkamp Stay Strong tijdens het kamp ook 1 dag hun telefoon mogen gebruiken? Tijdens dit ‘experiment’ gaan we in op verantwoord telefoongebruik, online pesten/plagen, grenzen aangeven en groepsdruk.

Rosanne Vos

Psycholoog kind en jeugd